SsangYong XLV als voorproefje op Juke-rivaal
SsangYong kiest bij deze B-segment crossover voor een wat strakkere, rustiger vormgeving dan sommige concurrenten doen. De basisvorm is behoorlijk vierkant, maar door details als de lijn in het achterspatbord ziet de XLV er toch niet saai uit.
Ook onderhuids gaat SsangYong z'n eigen weg, en gaat voor een hybride aandrijflijn met een 1.6 dieselmotor als basis. De Koreanen gaan heel gedetailleerd in op de CO2-uitstoot van de nieuweling, en meldt zelfs dat die voor een handgeschakelde versie 98, en voor een uitvoering met automaat 109 gram per kilometer bedraagt. Bijzonder, zeker voor een concept-car waarvan er nog maar één is.
Uniek in het B-segment is de zevenzits configuratie van de XLV. SsangYong heeft het over een '2+2+2+1-configuratie', duidend op de zevende zitplek die kan verschuiven tussen de middelste en achterste zitrij. De XLV is 4.430 mm lang, 1.845 mm breed en 1.600 mm lang. Hij is daarmee iets breder en hoger dan bijvoorbeeld een Nissan Juke, maar vooral langer: de Japanner meet slechts 4.135 mm.
Of de vandaag gepresenteerde XLV ook in deze vorm in productie gaat is nog even afwachten. SsangYong toont de laatste maanden regelmatig een concept-car en wil ook de oversteek naar de Verenigde Staten gaan maken, dus we verwachten dat er wel wat nieuws in het vat zit. Met de XLV mikt het merk overigens vooral op Europa, waar dit soort auto's momenteel erg populair zijn en ook kleine diesels het goed doen.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

SsangYong is niet meer, toch vier nieuwe EV's op komst

SsangYong Torres EVX: elektrische SUV ook voor Nederland

SsangYong heet straks KG

SsangYong uit de problemen en klaar voor de toekomst

SsangYong opnieuw gered van ondergang

SsangYong Torres: in 2023 als EV naar Nederland
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.