SsangYong XIV-2 nu echt op de foto
Nu het geweld van de Autosalon van Genève losbarst, acht SsangYong de tijd rijp voor de onthulling van z'n XIV-2.
SsangYong beschouwt de XIV-2 als een cross-over utility vehicle (CUV), die voortborduurt op de XIV-1. Die concept-car was te zien op de IAA. De grootste troef van de XIV-2 is een cabriodak, dat het mogelijk maakt om met de wind in de haren te offroaden. SsangYong heeft sowieso grootse plannen met de XIV-2: dit heet nog een Concept te zijn, maar het merk maakt in het persbericht nu al enthousiast melding van een driedeurs, een vijfdeurs en een extra lange versie. Zelfs een heuse coupéachtige is een optie.
De concept-car is 4,17 meter lang, 1,82 meter breed en 1,57 meter hoog. De wielbasis is 2,60 meter. Er zijn twee motoriseringen, een diesel en een benzinemotor. Beide blokken voldoen aan de strenge Euro 6-emissie-eisen en voor allebei is er de keuze uit een handbak en een automaat. De XIV-2 profiteert in alle gevallen van een start-stopsysteem.
De benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter. Het vermogen is 125 pk en het maximumkoppel 158 Nm. De CO2-uitstoot is 121 g/km met handbak en 127 g/km met automatische transmissie. Het leeggewicht is 1.170 kg met handbak en 1.190 kg met automatische transmissie. De turbodiesel heeft de beschikking over 130 pk en 300 Nm koppel. De CO2-uitstoot is 106 g/km met handbak en 112 g/km met automaat. De handgeschakelde versie weegt 1.260 kg en ook hier legt de automaat 20 kilo extra op de schaal.