SsangYong komt met benzineblok voor Korando

SsangYong Korando
SsangYong KorandoSsangYong KorandoSsangYong KorandoSsangYong KorandoSsangYong Korando
Tot voor kort visten benzineliefhebbers bij de SsangYong Korando achter het net. De compacte SUV van het van oorsprong Koreaanse merk (tegenwoordig onderdeel van het Indiase Mahindra) was immers alleen leverbaar met een dieselmotor. Daar komt verandering in, want binnenkort verschijnt de Korando ook met een benzinegestookte viercilinder.
De atmosferische vierpitter in de Korando heeft een inhoud van twee liter en luistert naar de naam e-XGi. Volgens z'n makers levert de machine 145 paardenkrachten en een maximale trekkracht van 160 Nm. Daarmee moet de Korando een topsnelheid kunnen bereiken van 171 kilometer per uur, een sprinttijd van nul tot honderd kilometer per uur weet SsangYong op dit moment nog niet te melden. De Nederlandse importeur geeft op dat de benzine-Korando een gemiddeld brandstofverbruik van 1:13,3 heeft, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 175 gram per kilometer. Bovendien mag de 1.618 kilo zware Korando 2.0 e-XGi een geremde aanhanger trekken van 1.500 kilogram. Voorheen leverde SsangYong de Korando alleen met de tweeliter e-XDi dieselmotor, een viercilinder met 150 pk die speciaal voor de Koreaan in Oostenrijk wordt gebouwd. In eerdere testen hebben wij al vastgesteld dat die motor helemaal geen vervelende machine is, maar hij bezorgde de Korando wel een rol in de marge. De voordeligste Chrystal-uitvoering moet immers al meer dan 31.000 euro kosten. In het geval van de benzinevariant beginnen de prijzen bij 24.990 euro, waarmee de auto stukken betaalbaarder wordt voor onder meer particuliere kopers. Zodoende kan de Korando volgens de importeur beter concurreren met auto's als de Kia Sportage en Hyundai iX35. Net zoals bij de dieselversie van de Korando is de benzinevariant naar wens uit te rusten met vierwielaandrijving. Standaard zijn alleen de voorwielen aangedreven. Vooralsnog staat er alleen een handgeschakelde zesversnellingsbak in de prijslijsten voor de Korando, later komt er ook een automatische zesbak beschikbaar. Verder heeft elke Korando e-XGi ESP aan boord, net als elektrisch bedienbare ramen en spiegels én 16-inch lichtmetalen wielen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.