Spyker en Youngman: SSUV en grote premiumauto's

Spyker D8 Peking-to-Paris

De flirt met Saab als inzet mag dan op niets zijn uitgelopen, dat wil niet zeggen dat Spyker en Youngman een samenwerking uit hun hoofd hebben gezet. Zojuist hebben beide bedrijven namelijk een samenwerking op meerdere vlakken beklonken.

In de deal is opgenomen dat Youngman tien miljoen euro in Spyker investeert, waarvan 6,7 miljoen euro in de vorm van aandelenverkoop. De resterende 3,3 miljoen euro is er in de vorm van een lening. Youngman koopt de eerste 2,3 miljoen euro aan aandelen binnen zeven dagen. De resterende 7,7 miljoen euro komt uiterlijk 45 dagen na het beklinken van de definitieve deal.
En dan het goede nieuws: de overeenkomst betekent ook dat er weer leven in de SSUV geblazen is (D8 Peking-to-Paris). Deze 250.000 dollar kostende SUV moet het gaan opnemen tegen bijvoorbeeld de Bentley SUV. Speciaal voor de ontwikkeling van die auto hebben Youngman en Spyker een joint-venture opgericht, dat de naam 'Spyker P2P B.V.' heeft. Youngman investeert 25 miljoen euro en krijgt 75 procent van de aandelen, Spyker levert z'n logo's en techniek en krijgt daarvoor de resterende 25 procent.
De Spyker SSUV moet in 2014 dan toch echt op de markt komen, waarschijnlijk met een V8 van Amerikaanse makelij onder de kap. Onder de kap van de oorspronkelijke concept-car (foto 4) lag nog een V12. In het persbericht meldt Spyker dat er in de toekomst mogelijk meer modellen komen op basis van de techniek van de SUV.

Saab-platform
Maar daarmee houdt het niet op, want er komt meteen ook een tweede joint-venture tussen Youngman en Spyker. Dit heeft de naam 'Spyker Phoenix B.V.' meegekregen. Youngman levert het Phoenix Platform, oorspronkelijk ontwikkeld in 2010/2011 door Saab. Youngman verkreeg hiervoor in 2011 de licentie. Naast dit platform levert het Chinese bedrijf ook nog al het kapitaal en krijgt in ruil daarvoor 80 procent van de aandelen van dit joint-venture. De overige 20 procent is voor Spyker.
Spyker Phoenix gaat een hele serie premium auto's bouwen op dit Phoenix platform. Dat was ontwikkeld voor de opvolger van de Saab 9-3. Ze komen hoger in de markt te staan dan de vroegere Saabs. De productie vindt plaats in Europa of in China. Beide fabrikanten zijn overeengekomen dat het joint-venture onbeperkt mag putten uit alle technologie die beide fabrikanten bezitten. Wanneer die auto's op de markt komen, melden de merken nog niet in het gezamenlijke persbericht.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.