AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Spoiler – Cornelis schetst

Wanneer-ie te schuin staat wordt het effect teniet gedaan

5 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Als kind wel eens je hand uit het raam van een rijdende auto gestoken? Dan kun je je vast nog wel herinneren dat, wanneer je hem een beetje kantelde, de hand omhoog gedrukt werd of juist naar beneden. Dit is de basis van een spoiler. Om een spoiler nog meer effect te geven speelt ook de vorm van het ding een rol, zodat de lucht aan de bovenkant een kortere weg aflegt dan de lucht die onderdoor moet stromen en de vleugel als het ware naar beneden. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?

Lezersreacties (5)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Corneille Kit Duidelijk verhaal, ik zou het samenvatten als de omgekeerde werking van een vliegtuigvleugel.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Dit is algemeen bekende theorie over de werking van een vliegtuigvleugel, die helaas niet klopt. Zie een uitleg op de pagina van de NASA hierover: https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong1.html: There are many theories of how lift is generated. Unfortunately, many of the theories found in encyclopedias, on web sites, and even in some textbooks are incorrect, causing unnecessary confusion for students. The theory described on this slide is one of the most widely circulated, incorrect explanations. The theory can be labeled the "Longer Path" theory, or the "Equal Transit Time" theory."" Het door Cornelis geschetste effect is maar voor een heel klein deel verantwoordelijk voor lift. Straaljagers kunnen prima vliegen met een symmetrisch vleugelprofiel met aan beide kanten dezelfde bolling.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ook dienen spoilers op gewone auto's niet om downforce te genereren maar om het zog achter de auto te verkleinen. Dat doen ze door de luchtstroom naar beneden af te buigen in plaats van naar boven. Een kleiner zog achter de auto betekent minder onderdruk en dus een betere stroomlijn.