AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Spoedaanpak Wegen goedgekeurd door 1e Kamer
7
Ondanks alle verregaande verkeersmaatregelen in de Randstad op dit moment hebben we gelukkig ook nog goed verkeersnieuws. De Eerste Kamer heeft namelijk zojuist de Spoedaanpak Wegen goedgekeurd.
Dat betekent dat minister Eurlings van verkeer groen licht heeft om versneld dertig knelpunten aan te pakken. Uiterlijk in mei 2011 zijn tien daarvan verholpen. Uiterlijk dat zelfde jaar beginnen de werkzaamheden op de andere twintig locaties.
Door de goedkeuring van de Eerste Kamer kunnen nu de werkzaamheden aan onder meer de A12 tussen Woerden en Gouda en de A2 tussen 's Hertogenbosch en Eindhoven weer volledig worden hervat. Beide projecten hadden forse vertraging opgelopen door trage besluitvormingsprocedures.
Maar minister Eurlings heeft nog een ijzer in het vuur in de vorm van de Tracéwet. Deze wet, waar momenteel nog aan gewerkt wordt, moet er voor zorgen dat de regering sneller en beter kan besluiten over de aanpak van problemen op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, wonen en werken.
Het idee van het plan is dat rijk, regio, bewoners en andere betrokkenen samen naar de beste oplossing voor de problemen zoeken. Het verschil met de huidige situatie is dat de bezwaren al in een vroeg stadium op tafel komen. Daaruit volgt een voorkeursbeslissing van het kabinet die de instemming van de Tweede Kamer dient te krijgen. Hierop kan niet meer voortdurend worden teruggekomen, wat een aanzienlijke tijdwinst oplevert.
Door de goedkeuring van de Eerste Kamer kunnen nu de werkzaamheden aan onder meer de A12 tussen Woerden en Gouda en de A2 tussen 's Hertogenbosch en Eindhoven weer volledig worden hervat. Beide projecten hadden forse vertraging opgelopen door trage besluitvormingsprocedures.
Maar minister Eurlings heeft nog een ijzer in het vuur in de vorm van de Tracéwet. Deze wet, waar momenteel nog aan gewerkt wordt, moet er voor zorgen dat de regering sneller en beter kan besluiten over de aanpak van problemen op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, wonen en werken.
Het idee van het plan is dat rijk, regio, bewoners en andere betrokkenen samen naar de beste oplossing voor de problemen zoeken. Het verschil met de huidige situatie is dat de bezwaren al in een vroeg stadium op tafel komen. Daaruit volgt een voorkeursbeslissing van het kabinet die de instemming van de Tweede Kamer dient te krijgen. Hierop kan niet meer voortdurend worden teruggekomen, wat een aanzienlijke tijdwinst oplevert.
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws