'Spitsstrook is onveilig bij weinig verkeer'

Automobilisten voelen zich onwennig

Spitsstrook open, maximumsnelheid 80 km/h (foto: A
Bij weinig verkeer ontstaan vier keer vaker ongevallen op spitsstroken dan op de normale rijbanen. Dat schrijft De Telegraaf op basis van een onderzoek van ingenieursbureau Grontmij.

Het bureau, dat het onderzoek deed in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, stelt daarom voor om de spitsstroken te sluiten bij rustig verkeer.

"Het is niet voor niets dat spitsstroken zo worden genoemd. Ze moeten vooral in drukke perioden worden opengesteld. Dan rijden er zo veel auto's, motoren en vrachtwagens, dat er onvoldoende asfalt is en er anders dus files ontstaan", zegt hoofdonderzoeker Hans Drolenga volgens de krant.

Hij stelt dat mensen zich "onvoorspelbaar" gaan gedragen bij rustiger verkeer.

"Zodra het rustiger wordt en automobilisten met veel ruimte rijden, zie je dat het gebruik van de spitsstrook anders wordt beleefd. Veel automobilisten voelen zich onwennig op een spitsstrook", aldus het rapport.

"Logisch, want het is een smalle rijstrook waarop je vlak langs de geleiderail rijdt. Je moet een doorgetrokken streep passeren en veel weggebruikers vragen zich af wat te doen als ze pech krijgen. Niet iedere automobilist durft daarom de spitsstrook te gebruiken".

Bovendien wordt er volgens de onderzoekers vaak te hard gereden op rustigere momenten. "Hoewel er vaak snelheidsbeperkende maatregelen gelden, rijden veel automobilisten gewoon 120 of 130 kilometer per uur in plaats van de toegestane 100 kilometer per uur. Door die snelheidsverschillen ontstaan veel ongevallen."

Volgens de onderzoekers is het dan ook onwenselijk om de spitsstroken langer of permanent open te stellen.

VVD-Kamerlid Barbara Visser wil het rapport afwachten, maar oppert dat er blijkbaar behoefte is aan meer asfalt. "Ik mis de oplossing om van de spitsstroken reguliere stroken te maken door ze te verbreden. Als de spitsstroken nu al langer open zijn dan voorheen is er blijkbaar behoefte aan meer asfalt", aldus Visser.

"En de wirwar van borden en strepen leidt in de huidige situatie voor onduidelijkheid."

Het rapport van Grontmij wordt begin november gepresenteerd.

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.