Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland

7:46,13 op Nordschleife

Volkswagen Golf GTI Edition 50

De Volkswagen Golf GTI Edition 50 is de snelste productie-Golf ooit op de Nordschleife en om dat te vieren staat hij vandaag te shinen bij de aftrap van de 24-uurs race van de Nürburgring. Dat hij zelfs de Golf R achter zich laat, dankt hij aan de nodige aanpassingen. Zo heeft de op de GTI Clubsport (niet hier leverbaar) gebaseerde Edition 50 325 pk in plaats van de 300 die de tot nu krachtigste GTI op de voorwielen loslaat. De Edition 50 komt er aan omdat in 2026 de Golf GTI 50 jaar bestaat. Begin 2026 wordt hij leverbaar, ook in Nederland.

Dat hij in ons land in de prijslijst belandt is opmerkelijk aangezien je de GTI Clubsport daarin niet aantreft. Maar een feestje laat je als importeur natuurlijk niet schieten en daarom komt de GTI Edition 50 wel onze kant op. Om de vijf jaar verschijnt er een extra gepeperde Golf GTI om een jubileum te vieren. Soms doet de Nederlandse importeur er zelfs een schepje bovenop, zoals in 2001 het geval was met de GTI Edition 25. Die GTI leverde in Nederland 210 pk, terwijl de '25 Jahre' met een 180 pk sterke 1.8 20V Turbo de fabriek verliet.

Seconde sneller

Vijfentwintig jaar later levert de snelste Golf GTI 325 pk. Andere mapping van de 2.0 TSI levert 25 pk extra op, het koppel neemt toe tot 420 Nm, waarmee de voorwielen het dus nog zwaarder hebben. Een difflock op de vooras en, indien je het GTI Performance Pack bestelt, ook nog semi-slicks van Bridgestone zorgen ervoor dat de Edition 50 het allemaal nog kwijt kan ook. Met de rondetijd van 7:46 op de Nordschleife is de voorwielaandrijver in elk geval een seconde sneller dan de Golf R op het legendarische stuk asfalt in de Eifel. Met dezelfde man achter het stuur, Benjamin Leuchter, ging de feestversie ter ere van 20 jaar Golf R, bijna drie jaar geleden in 7 minuten en 47 seconden over de meer dan 20 kilometer lange Nordschleife. Die vierwielaangedreven R leverde 333 pk, wat sinds de facelift van vorig jaar het standaard vermogen is van de Golf 8,5 R.

Volgens Leuchter doet de GTI Edition 50 qua karakter denken aan de Golf GTI Clubsport S. Dat is een van de extreemste voorwielaangedreven Golfs ooit, als S had die versie geen achterbank en een stang tussen de achterste wielkasten.

Volkswagen Golf GTI Edition 50

De GTI Edition 50 staat 5 mm lager boven het asfalt dan de GTI Clubsport, wat de totale verlaging ten opzichte van een standaard-Golf op 20 mm brengt. Bij het Performance-pakket zit behalve de Bridgestone Potenza Race semislicks (breedtemaat 235) ook een titanium uitlaatsysteem van Akrapovic zodat de nodige DSG-plofjes en prutteltjes wel hoorbaar zullen zijn. Wat de GTI Edition 50 op de stopwatch zet in rechte lijn is nog niet bekend. Een GTI Clubsport kan echter in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/h en loopt 267 km/h als je de begrenzer laat verwijderen.

Volkswagen Golf GTI Edition 50

Eerste kwartaal 2026

Eind 2025 begint de productie van de GTI Edition 50, in het eerste kwartaal van 2026 krijgen de eerste kopers hun auto. Da's best vroeg want de eerste Golf GTI kwam pas na de zomer van 1976 op de markt. Er zijn vijf kleuren waaruit je kunt kiezen. Pure wit, Moonstone grijs, Grenadilla zwart en de twee exlusieve Edition 50-lakken Dark Moss groen en Tornado rood. Op en in de auto zie je Edition 50-logo's. Heb je dan de snelste hete hatchback (waarvan er helaas nog maar weinig over zijn)? Nee, de Honda Civic Type R doet een rondje Nordschleife met de juiste persoon achter het stuur in 7:44. Maar het goede nieuws voor de Edition 50: die gaat eruit! De Ultimate Edition van die doorgesnoven Japanse hatchback kost meer dan €90.000. Wat de GTI Edition 50 moet kosten is nog niet bekend. Een Golf R kost bijna €85.000, een GTI met 265 pk kost dik €63.000

Volkswagen Golf GTI Edition 50

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.