AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Sneller wegen aanleggen'
1
Een commissie heeft onderzocht hoe sneller wegen kunnen worden aangelegd. Ze pleiten voor minder onderzoek, minder details, minder variabelen en minder partijen. Minder ambtenarij dus.
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzocht de Commissie Elverding hoe er sneller infrastructurele projecten kunnen worden aangelegd. Nu duurt het volledige project rond het aanleggen van een weg nog elf jaar. Volgens de commissie kan die tijd met de helft worden ingekort.
In het begin van het project moet goed worden gepraat met omwonenden, lokale overheden en milieuorganisaties. Daaruit moet een voorkeursbesluit komen in plaats van dat meerdere plannen worden uitgewerkt. Dat plan wordt het tracébesluit. Daarin zijn onder meer de effecten voor economie, ruimte, milieu en natuur beschreven. De informatie is twee jaar houdbaar.
Als de weg er ligt, volgt de opleveringstoets. Daarbij wordt onder meer gemeten of de nieuwe weg de milieunormen haalt. Als dat niet het geval is, worden maatregelen genomen die al in het tracébesluit zijn omschreven. Denk bijvoorbeeld aan de aanpassing van de maximumsnelheid. Zo wordt de zekerheid ingebouwd dat de weg voldoet aan de dan geldende milieunormen. "Nu voldoen nieuwe wegen alleen aan een berekende werkelijkheid," aldus de Commissie Elverding
Verder pleit de Commissie Elverding voor een wijziging van de Spoedwet Wegverbreding. Deze in 2003 aangenomen wet blijkt niet tot de beoogde versnelling te leiden. Veel plannen stranden door problemen met schone lucht. Als de adviezen van de Commissie worden opgevolgd, werkt de wet beter en kunnen flessenhalzen in het wegennet vlug worden opgelost.
De Commissie benadrukt dat hun adviezen alleen werken als de overheid zich werkelijk ten doel stelt snel wegen aan te leggen en álle voorgeschreven wijzigingen in het besluitvormingsproces worden opgevolgd.
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws