Smart trekt zich terug uit Noord-Amerika
Van enkel EV's naar enkel niets
Smart trekt zich terug uit de Verenigde Staten. Dat blijkt uit berichtgeving van Amerikaanse media.
Daimler heeft besloten om Smart terug te trekken van de Amerikaanse markt. Dat schrijft website TechCrunch op basis van een verklaring van het Duitse concern. Daimler trekt in zowel de Verenigde Staten als in Canada de stekker uit Smart.
Volgens Daimler is de markt voor "[...]micro-auto's krimpende" en zouden de homologatiekosten voor modellen in een dergelijke nichemarkt te hoog zijn.
Smart verkoopt sinds begin dit jaar alleen nog zijn elektrische EQ-versies in Europa. Dat betekent dat zowel de ForTwo, Forfour als de Cabrio alleen in geheel elektrische vorm te krijgen zijn. In de Verenigde Staten verkocht Smart sinds 2017 alleen nog deze stekkersmaken. Dat heeft de verkopen weinig goeds gedaan. Smart, dat de ForFour in zowel de VS als in Canada niet verkoopt, verkocht in 2016 nog een ruime 6.000 ForTwo's. In 2019 bleef de teller steken bij nog geen 1.300 exemplaren. Ook in Canada gaat het niet best. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn daar nog geen 50 exemplaren verkocht.
Toekomst
Het rommelde lang bij Smart, maar onlangs werd duidelijk hoe het merk zich de komende jaren gaat profileren. Daimler start samen met het Chinese Geely Holding een joint-venture die zich over Smart gaat ontfermen. Het merk gaat in China een nieuwe fabriek opzetten waar "elektrische premiummodellen" gebouwd zullen worden. Geely neemt de ontwikkeling van de techniek voor zijn rekening. Smart beperkt zich straks niet tot het bouwen van stadsauto's als de ForTwo en ForFour. Het merk spreekt namelijk over de komst van een B-segmenter. De eerste generatie ForFour viel natuurlijk al in dat segment, maar het huidige model staat met zijn Twingo-basis een trede lager op de statusladder.