Skoda Favorit - Rijtest - Uit de Oude Doos

Waar voor je geld

Skoda Favorit

Enkele maanden nadat Volkswagen een flink belang kreeg in Skoda, reed AutoWeek met de Favorit. De voorloper van respectievelijk de Felicia en de Fabia en bovendien de laatste Skoda die nog geheel onder Tsjechisch bewind tot stand kwam.

In zekere zin is de opvolger van de Favorit, de Felicia, de laatste Skoda van de oude stempel, maar toen die uitkwam had Volkswagen al een stevige vinger in de pap. De Favorit stamt echt nog uit de tijd dat de Tsjechen het zelf deden. Nou ja, met westerse techniek aan boord van Bosch bijvoorbeeld en daarnaast was Porsche op detailniveau betrokken bij de motor; dat ontwierp de motorsteunen. Het ontwerp was ook niet Tsjechisch, dat kwam namelijk uit de ontwerpstudio van Bertone. Bovendien stapte Skoda met de Favorit af van het aloude principe van de motor achterin en achterwielaandrijving. Het hele zwikkie verhuisde naar de voorkant. De Favorit was kortom dus al een auto waarbij een hoop van het oude Skoda van achter het ijzeren gordijn verdween.

Desalniettemin straalde de Skoda op diverse fronten nog wel uit dat-ie uit een voormalig Oostblokland afkomstig was. Bijvoorbeeld op het gebied van materiaalgebruik, maar ook het geluid dat de cabine inkwam. Dat laatste was niet alleen een resultaat van ondermaatse geluidsisolatie, maar ook van de vrij archaïsche motor die in de Favorit lag. Een doorontwikkelde viercilinder die Skoda in feite al heel wat jaartjes op de planken had liggen.

Wat Skoda dan wel weer aardig voor elkaar had, was de wegligging van de Favorit. Ten opzichte van de concurrenten was dat zeker niet super, het viel echter wel mee ten opzichte van wat je misschien had verwacht van een Skoda in die tijd. De Favorit wekte wat dat betreft redelijk wat vertrouwen en was zelfs nog aardig comfortabel, al wilde het koetsje wel behoorlijk schuin hangen als het wat harder ging in de bochten. Dat zorgde er dan wel weer voor dat je bij dreigend onderstuur eerder merkte dat het te hard ging door een oplichtend wiel aan één kant dan dat je echt over de wielen de bocht uit begon te schuiven.

Het interieur van de Favorit was lang niet slecht, aardig ruim zelfs, al gold ook hier weer dat het vooral meeviel vergeleken met andere Oostblokauto's. De harde en wat vreemd ruikende plastics en de bepaald niet al te fleurige vormgeving gaven zijn afkomst nog wel prijs. Het zitcomfort maakte een hoop goed, zeker in combinatie met de comfortabele en vrij zachte afstelling van de vering.

Al met al konden we concluderen dat de Tsjechen relatief goed werk hadden geleverd en dat de Favorit een heel serieuze poging was om mee te doen met wat er ondertussen in het Westen ten tonele was verschenen. Daar redde de Favorit het in zijn geheel nog niet bij, maar hij kwam dichtbij genoeg om in combinatie met zijn zeer schappelijke prijs een interessante aanbieding te zijn. Wie het imago en de ruwe randjes voor lief nam, kon tegen de prijs van een tweedehands Favorit-concurrent een splinternieuwe auto voor de deur zetten. Een kleine 6.000 Nederlanders maakten die keuze.

Signalement

Merk Skoda
Model Favorit 1.3 LS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 8.620

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.289 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 90 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.815 mm / 1.620 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 844 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 400 kg
Banden165/70R13Prijzen
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,5 s

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.