Skoda Favorit - Rijtest - Uit de Oude Doos
Waar voor je geld
Enkele maanden nadat Volkswagen een flink belang kreeg in Skoda, reed AutoWeek met de Favorit. De voorloper van respectievelijk de Felicia en de Fabia en bovendien de laatste Skoda die nog geheel onder Tsjechisch bewind tot stand kwam.
In zekere zin is de opvolger van de Favorit, de Felicia, de laatste Skoda van de oude stempel, maar toen die uitkwam had Volkswagen al een stevige vinger in de pap. De Favorit stamt echt nog uit de tijd dat de Tsjechen het zelf deden. Nou ja, met westerse techniek aan boord van Bosch bijvoorbeeld en daarnaast was Porsche op detailniveau betrokken bij de motor; dat ontwierp de motorsteunen. Het ontwerp was ook niet Tsjechisch, dat kwam namelijk uit de ontwerpstudio van Bertone. Bovendien stapte Skoda met de Favorit af van het aloude principe van de motor achterin en achterwielaandrijving. Het hele zwikkie verhuisde naar de voorkant. De Favorit was kortom dus al een auto waarbij een hoop van het oude Skoda van achter het ijzeren gordijn verdween.
Desalniettemin straalde de Skoda op diverse fronten nog wel uit dat-ie uit een voormalig Oostblokland afkomstig was. Bijvoorbeeld op het gebied van materiaalgebruik, maar ook het geluid dat de cabine inkwam. Dat laatste was niet alleen een resultaat van ondermaatse geluidsisolatie, maar ook van de vrij archaïsche motor die in de Favorit lag. Een doorontwikkelde viercilinder die Skoda in feite al heel wat jaartjes op de planken had liggen.
Wat Skoda dan wel weer aardig voor elkaar had, was de wegligging van de Favorit. Ten opzichte van de concurrenten was dat zeker niet super, het viel echter wel mee ten opzichte van wat je misschien had verwacht van een Skoda in die tijd. De Favorit wekte wat dat betreft redelijk wat vertrouwen en was zelfs nog aardig comfortabel, al wilde het koetsje wel behoorlijk schuin hangen als het wat harder ging in de bochten. Dat zorgde er dan wel weer voor dat je bij dreigend onderstuur eerder merkte dat het te hard ging door een oplichtend wiel aan één kant dan dat je echt over de wielen de bocht uit begon te schuiven.
Het interieur van de Favorit was lang niet slecht, aardig ruim zelfs, al gold ook hier weer dat het vooral meeviel vergeleken met andere Oostblokauto's. De harde en wat vreemd ruikende plastics en de bepaald niet al te fleurige vormgeving gaven zijn afkomst nog wel prijs. Het zitcomfort maakte een hoop goed, zeker in combinatie met de comfortabele en vrij zachte afstelling van de vering.
Al met al konden we concluderen dat de Tsjechen relatief goed werk hadden geleverd en dat de Favorit een heel serieuze poging was om mee te doen met wat er ondertussen in het Westen ten tonele was verschenen. Daar redde de Favorit het in zijn geheel nog niet bij, maar hij kwam dichtbij genoeg om in combinatie met zijn zeer schappelijke prijs een interessante aanbieding te zijn. Wie het imago en de ruwe randjes voor lief nam, kon tegen de prijs van een tweedehands Favorit-concurrent een splinternieuwe auto voor de deur zetten. Een kleine 6.000 Nederlanders maakten die keuze.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Favorit 1.3 LS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.620 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.289 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 54 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 90 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.815 mm / 1.620 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 844 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 400 kg |
Banden | 165/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,5 s |