Skoda Enyaq (2025): meer voor minder – Eerste kennismaking
Kan hij de Elroq op afstand houden?
74 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De fake-grille is passé: na de Elroq krijgt nu ook de Skoda Enyaq de nieuwe Modern Solid-neus. Voortaan heeft het basismodel betere EV-prestaties, is hij als instapper rijker aangekleed en betaal je voor dat alles ook nog eens minder. Hoe zit dat?
Vorige week trok Skoda het doek van de gefacelifte Enyaq. Nu hebben we hem ook van dichtbij kunnen bekijken. Het meest in het oog springend is de nieuwe neus. Deze is opgetrokken volgens het door Skoda als Modern Solid aangeduide design. Dit hebben we eind vorig jaar al op de Elroq gezien. Dit front wordt gedomineerd door de horizontale zwarte band, het Tech Deck, met daarin tussen de dagrijverlichtingselementen de radar- en sensortechniek weggewerkt. Voor wie het op prijs stelt is in die zwarte rand nog extra verlichting verkrijgbaar waardoor de Enyaq in het donker te onderscheiden is van de Elroq. Die laatste heeft die lichtgevende stipjes immers niet, althans niet op de Nederlandse markt. De nieuwe neus met de iets grotere ‘kieuwen’ (voor een optimaler luchtgordijn in de wielkasten) draagt er aan bij dat de cw-waarde daalt van 0,256 naar 0,245. Bij de Coupé, want die is er ook weer, daalt het luchtweerstandscoëfficiënt zelfs van 0,234 naar 0,225. Mede hierdoor is het verbruik iets gunstiger geworden. Vanbinnen is alles bij het oude gebleven. Of althans, bijna dan: er is een nieuw stuur met in plaats van het oude vertrouwde ronde logo voortaan de merknaam in hoofletters uitgeschreven, net zoals op de neus van de auto.

Je moet twee keer in je spiegel kijken om te zien of er een Skoda Enyaq achter je rijdt of toch een Elroq.
Hoe is de Skoda Enyaq onderhuids aangepast?
Voor de facelift begon de prijslijst met de Enyaq 50. Die is komen te vervallen ten faveure van de Enyaq 60. Dit betekent behalve een vermogensstijging van 170 naar 204 pk ook een grotere accu: 59 kWh netto in plaats van 52 kWh. Hierdoor neemt de WLTP-actieradius toe van 377 naar 433 kilometer terwijl het maximum laadvermogen aan de gelijkstroomsnellader stijgt van 145 naar 165 kW. Gebleven is de Enyaq 85. Die heeft nog steeds 286 pk en een 77-kWh accupakket. Toch is er wel iets veranderd. Wanneer we de specificaties erbij pakken blijkt het laadvermogen gezakt van 175 kW naar nog maar 135 kW DC. Dat is best opmerkelijk. Bij de Elroq 85 is het nog wel 175 kW net als bij de elders wel verkrijgbare Enyaq 85x. Voor de laadtijd van 10 tot 80 procent wordt echter onveranderd 28 minuten opgegeven. Het lijkt dan ook sterk op een typefoutje in de technische gegevens. Maar dat is het niet. Het maximumlaadvermogen is daadwerkelijk lager. Om risico’s te spreiden komen de cellen in het accupakket van de Enyaq 85 bij een andere leverancier vandaan. Daarbij is meteen in de software het maximum laadvermogen aangepast. In plaats van een vrij korte piek van maximaal 175 kW (waarna de curve rap inzakt) kan het nieuwe maximum van 135 kW langer vastgehouden worden waardoor je onder de streep net zo snel (of langzaam zo je wilt, want echt grensverleggend is het niet) kunt laden.
De 60 en de 85 zijn beide achterwielaandrijvers. De vierwielaangedreven 85x komt niet naar Nederland. Wel kunnen we op termijn weer rekenen op een RS als meest potente topuitvoering.

Bij de versie met de grote accu is het maximum laadvermogen teruggeschroefd. Toch zit je accu weer even snel vol.
Krijg je meer voor minder?
Voor de facelift begon de prijslijst bij €43.890 voor de Enyaq 50. Nu heb je al een Enyaq vanaf €42.990 en dat is dan ook nog eens de potentere Enyaq 60. Waar het prijsverschil voor de facelift tussen gelijk gemotoriseerde versies van de Enyaq en de Elroq eerst nog zo’n acht mille bedroeg is dat nu nog maar €5.000. En daar houdt het niet bij op. De basisuitvoering, Selection, is voortaan iets royaler aangekleed en heeft nu onder andere standaard adaptieve cruisecontrol, 3-zone airconditioning (Climatronic) en verwarmde voorstoelen. Deze voorzieningen maakten voorheen onderdeel uit van een optiepakket. Hierdoor wordt het prijsverschil met de Elroq nog kleiner. Er moet onder de streep ook iets worden ingeleverd. Dat is in dit geval de zeven jaar gratis onderhoud, dat zijn er voortaan nog maar vijf. Of dat op termijn invloed heeft op de restwaarde? De tijd zal het leren.

Voortaan heeft de Enyaq stoelverwarming standaard op alles versies.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq 85 Sportline 286 PK | Automaat | Matrix LED Koplampen | Navigatie | Achteruitrijcamera | Climate Control | Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren | Elektrische achterklep | Privacy Glass | Stoelverwarming | Lichtmetalen velgen | DIRECT LEVERBAAR! | €2000 Inruilpremie
- 2025
- 10 km
![Skoda Enyaq iV 80 Sportline First Edition High [ Panorama Leder 360°-camera ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57576278/0-e0778d35badccc5026a41c3ed878905b.jpg)
Skoda Enyaq iV 80 Sportline First Edition High [ Panorama Leder 360°-camera ]
- 2021
- 128.464 km

Skoda Enyaq 60 Business Edition Extra set velgen/banden
- 2023
- 27.624 km