AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sintesi: Pininfarina's blik op de toekomst
4
Dat onze 'groene' toekomst niet alleen maar saai, langzaam en verantwoordelijk hoeft te zijn, bewijst Pininfarina met deze spannende Sintesi. De vierdeurs sportwagen is geschikt voor vier personen en voorzien van brandstofcelaandrijving. Met die moderne spullen aan boord haalt hij mooi wel een topsnelheid van 248 kilometer per uur.
Om de Sintesi te ontwikkelen, besloot Pininfarina het fenomeen 'sportauto' eens van een andere kant te benaderen. De koets dient niet langer als vorm om de techniek te bedekken, maar bij de Sintesi heeft de techniek de vorm van de auto bepaald. De koets zit als het ware om de passagiers en de techniek heen gedrapeerd, waardoor veel overbodig blik achterwege blijft. Door deze nieuwe aanpak, door Pininfarina toepasselijk 'liquid packaging' genoemd, krijgt de Sintesi een opvallend vloeiend voorkomen.
Het meest opvallende aan de nieuwe creatie van Pinifarina is echter de techniek die onder de spectaculaire huid verstopt zit. In samenwerking met Nuvera werd het Quadrivium brandstofcelsysteem ontwikkeld. De auto is hiermee voorzien van vier verschillende brandstofcelpakketten, die allemaal één wiel aandrijven. De verschillende onderdelen van de revolutionaire aandrijving zitten dus verspreid door de auto, en dat leidt weer tot een gunstige gewichtsverdeling. Dat heeft dan weer een positief effect op het weggedrag van de auto.
Een ander voordeel van de brandstofcellen is de ruimte die overblijft voor de passagiers, omdat er geen grote verbrandingsmotor aanwezig is. Procentueel gezien is het grootste gedeelte van de auto bedoeld voor de inzittenden. Op die manier lukte het de ontwerpers om een vierpersoonsauto te ontwerpen die lijkt op een tweedeurs sportwagen. Waar bij een normale sportwagen (zoals bijvoorbeeld de Ferrari F430) de middenmotor zit, kan de Sintesi twee extra mensen meenemen.
Het meest opvallende aan de nieuwe creatie van Pinifarina is echter de techniek die onder de spectaculaire huid verstopt zit. In samenwerking met Nuvera werd het Quadrivium brandstofcelsysteem ontwikkeld. De auto is hiermee voorzien van vier verschillende brandstofcelpakketten, die allemaal één wiel aandrijven. De verschillende onderdelen van de revolutionaire aandrijving zitten dus verspreid door de auto, en dat leidt weer tot een gunstige gewichtsverdeling. Dat heeft dan weer een positief effect op het weggedrag van de auto.
Een ander voordeel van de brandstofcellen is de ruimte die overblijft voor de passagiers, omdat er geen grote verbrandingsmotor aanwezig is. Procentueel gezien is het grootste gedeelte van de auto bedoeld voor de inzittenden. Op die manier lukte het de ontwerpers om een vierpersoonsauto te ontwerpen die lijkt op een tweedeurs sportwagen. Waar bij een normale sportwagen (zoals bijvoorbeeld de Ferrari F430) de middenmotor zit, kan de Sintesi twee extra mensen meenemen.