Scirocco bio-aardgas Cup: schoonste raceklasse

Volkswagen Scirocco Cup
Volkswagen start in 2010 met de Scirocco bio-aardgas Cup. Dat moet de schoonste raceklasse van de wereld worden.
De Volkswagens Scirocco heeft vanaf volgend jaar zijn eigen merkencup. De Scirocco bio-aardgas Cup komt in Duitsland in de plaats voor de ADAC Volkswagen Polo Cup. Eerder deed VW praktijkervaring op met de Scirocco op aardgas tijdens de 24-Uurs race op de Nürburgring.
Door te racen op bio-aardgas wordt volgens Volkswagen de CO2-uitstoot tot zo'n 80 procent terug gedrongen. Niet dat er niets meer uit de uitlaat komt, de winst zou moeten komen van de kant van de gasproductie. De hoeveelheid CO2 die de Scirocco's uit zullen stoten kan namelijk grotendeels worden weggestreept tegen de hoeveelheid CO2 die de organische grondstof voor bio-aardgas tijdens zijn leven heeft opgenomen.
Uit een ton van afvalmateriaal kan een hoeveelheid energie worden gehaald die overeenkomt met zestig liter stookolie of 200 kWh stroom. Met de opbrengst van één bebouwde hectare kan 67.600 kilometer worden afgelegd.
De raceauto heeft een vermogen van 220 pk. Met de 'push to pass'-knop kan dat kortstondig met dertig pk worden verhoogd. Zo moeten er tijdens de race veel inhaalacties ontstaan. De knop kan tijdens een wedstrijd maar een beperkt aantal keren worden gebruikt.
In de raceklasse is ruimte voor de 'Junior Cup', waarbij jong talent achter het stuur plaatsneemt. Verder is er 'Pro Cup', die openstaat voor tien ervaren rijders. In de 'Legend Cup' schitteren namen als Manuel Reuter, Walter Röhrl, Carlos Sainz, Jacques Lafitte en Christan Danner.
De Volkswagen Scirocco bio-aardgas Cup maakt deel uit van het wedstrijdprogramma van het DTM-kampioenschap. Dat wordt onder meer verreden op Zandvoort. Of de Scirocco Cup ook naar het circuit in de duinen komt, is nog niet duidelijk.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.