S-klasse superlatief: Mercedes S 65 AMG

Mercedes-Benz S-klasse S 65 AMG
Mercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMGMercedes-Benz S-klasse S 65 AMG
Na de introductie van een nieuwe Mercedes is het wachten op de eerste AMG modellen. De S 63 hebben we al eerder gezien, maar nu is ook de S 65 AMG geland!

Met 585 pk en 900 Nm aan koppel zit je in de S 63 AMG niet om vermogen verlegen, maar de S 65 walst daar met 630 pk en een waanzinnig koppel van 1.000 Nm nog even keihard overheen. Voor de aandrijving zorgt geen 5,5-liter V8 biturbo maar een 6.0-liter V12 die eveneens is voorzien van twee turbo's. Evenals z'n eerder gepresenteerde broertje is ook de S 65 leverbaar met een langere wielbasis.

Met zo'n kernreactor onder de kap is een sprintje naar de 100 km/h in 4,3 seconden achter de rug. De topsnelheid is als vanouds weer begrensd op 250 km/h. Het verbruik is vergeleken met z'n voorganger met 2,4 l/100 km teruggebracht. De S 65 AMG tikt nu 11,9 liter benzine weg op de 100 km/h. Een start/stop-systeem draagt hier z'n steentje aan bij.

Schakelen gaat, net als in de SL 65 AMG, middels de AMG Speedshift Plus 7G-tronic, een zeventraps automatische transmissie die in drie standen is in te stellen. Evenals de S 63 AMG beschikt het absolute topmodel binnen de S-gelederen over een lithium ion accu die 20 kilo lichter is dan de reguliere exemplaren.

De extra straffe AMG-ophanging wordt gecombineerd met Mercedes' Magic Body Control, een systeem dat de oneffenheden in het wegdek op voorhand waarneemt en daar de demping op afstelt. De S 65 AMG staat op 20-inch gesmeed lichtmetaal van de planken van AMG. Ze zijn lichter en stijver dan reguliere lichtmetalen exemplaren.

Optioneel is een 'high-performance' remsysteem leverbaar. Rondom krijgt de S-klasse dan keramische remschijven. Wie deze optie aanvinkt krijgt eveneens gekleurde remklauwen met AMG Carbon Ceramic-emblemen. Verder is de topversie te herkennen aan een grille met zes chromen lamellen. Onderaan de voorzijde vinden we een bumperpartij met forse luchtinlaten en een frontsplitter. Aan de achterzijde vinden we een diffuser, die optioneel van verchroomde luchtgeleiders is te voorzien.

De S 65 AMG zal z'n publieksdebuut beleven op zowel de Los Angeles International Auto Show als de Tokyo Motor Show, die beide tussen 20 november en 1 december plaatsvinden. In maart 2014 staat de S65 in de showrooms, prijskaartjes worden later bekend gemaakt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (110)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.