Ruim de helft van autoforenzen wil structureel meer thuiswerken
Rustiger op de weg?
Nu alle coronamaatregelen verleden tijd zijn, merk je op de weg ook dat het weer behoorlijk druk is. Toch geeft ruim de helft van de met de auto naar werk reizende Nederlanders aan structureel meer thuis te willen blijven werken dan voor de coronacrisis.
Hoewel het thuiswerkadvies deze maand is geschrapt, zien Nederlanders geen reden om weer als vanouds elke dag naar hun werk te reizen. 1,9 miljoen forenzen zeggen permanent het eigen reisgedrag aan te passen: zo’n 1,5 miljoen van hen willen tot twee dagen thuis blijven werken, als hun werkgever daarvoor open staat. En ongeveer een half miljoen werknemers wil zelfs helemaal niet meer naar het werk gaan.
Van de werknemers die met de auto naar het werk gaan, wil ‘slechts’ 55 procent structureel meer thuiswerken. De rest stapt het liefst wel achter het stuur op weg naar de werkvloer. Het gaat om in totaal ruim 1,6 miljoen autoforenzen. De 55 procent is relatief laag, want van de ov-forenzen wil een groter deel het liefst thuiswerken. Ruim twee derde kiest daarvoor. In totaal 200.000 treinforenzen willen permanent minder met de trein reizen. Hetzelfde geldt voor 140.000 werknemers die de bus, tram of metro nemen. De resultaten staan in de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom, waarvoor ruim 6.400 volwassen Nederlanders vorige maand zijn bevraagd.
Rustiger op de weg
De onderzoekers verwachten dat al het thuiswerken flinke invloed gaat hebben op de drukte op de weg en op het spoor. Op de weg nemen files bij minder drukte exponentieel af. 8 procent minder auto’s op de weg scheelt de helft aan files, bleek eind 2020 uit data van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voorafgaand aan de coronapandemie vervoerden de Nederlandse Spoorwegen 1,3 miljoen reizigers per dag. Als dat er 200.000 minder zijn - met name tijdens de spits - kunnen de spoorwegen hun materieel veel slimmer inzetten.