Rover SD1 3500 (1986) - In het Wild
Zo is-ie het lekkerst
Onder British Leyland zijn zowel oersaaie als zeer bijzondere auto's verschenen. De Rover SD1 hoort wat ons betreft in de tweede categorie thuis. Eén ding hadden bijna alle British Leyland-auto's in ieder geval gemeen: als je ze niet genoeg liefde gaf, gingen ze niet lang mee.
Gelukkig lijkt deze Rover SD1 met liefde overladen in zijn inmiddels 36-jarige leven. Alleen al het feit dat-ie er nog is, ondanks zijn discutabele bouwkwaliteit, is al een teken aan de wand. Daar komt nog eens bij dat we geen uiterlijke bijzonderheden kunnen ontdekken. Althans, niet als het gaat om zijn conditie. De SD1, in dit geval een 3500 Vanden Plas, is altijd al een bijzonder ogende auto geweest. Met het Citroën CX-achtige silhouet en de regelmatig met een Ferrari Daytona vergeleken neus heeft Rover in 1976 iets speciaals neergezet.
De Rover SD1 was uiterlijk een immense stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger, de P6. Toegegeven; die stamde uit begin jaren 60, dus dat die verouderd was toen de SD1 het overnam, kon je hem moeilijk kwalijk nemen. Het moderne ontwerp zorgde voor een enthousiast onthaal van de SD1 door zowel de pers als het (voornamelijk Britse) publiek. In 1977 werd de SD1 zelfs uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar'. Niets leek een zonnige toekomst nog in de weg te staan, ware het niet dat het vlak voor de introductie van de SD1 van de dood geredde British Leyland zijn matige bouwkwaliteit ook in de tweede helft van de jaren 70 niet op orde kreeg.
Het weerhield Rover er niet van om de SD1 in de loop der jaren te vernieuwen en een reeks extra motoren toe te voegen. Aanvankelijk was er alleen de V8 (3500) en twee zes-in-lijns (2300 en 2600). Bij de komst van de Series 2 in 1982 kwamen er ook viercilinders om de hoek kijken: één benzinekrachtbron (de 2000) en eentje die diesel lustte, de 2400 SD Turbo. De SD1 met V8 bleef toch wel de lekkerste. Het was ook deze 3500 die als extra luxe Vanden Plas op de markt werd gebracht. Vlak na de facelift maakte de 3500 kennis met injectie in plaats van carburateurs. De 3500 Vanden Plas met die motor kreeg de aanduiding 'EFi' erbij, zoals we ook zien op het exemplaar dat we hier dankzij AutoWeek-forumlid Johan82 voor ons hebben.
Dit prachtige exemplaar is niet alleen één van de laatste SD1's ooit gebouwd, hij heeft dus ook de bijna 200 pk sterke versie van de V8 in de neus en zit bomvol luxe opties. Zo heeft-ie onder meer elektrisch bedienbare zijspiegels en ramen, koplampsproeiers, leren bekleding, een elektrisch bedienbaar schuifdak, cruisecontrol en een uitgebreidere geluidsinstallatie met vier speakers. Als optie kon je er ook nog airconditioning in krijgen, alleen durven we niet te zeggen of dit specifieke exemplaar dat ook heeft. Al met al was het in ieder geval goed toeven in zo'n afgeladen SD1 en dat zal het ongetwijfeld nog steeds zijn. Zeker als hij technisch net zo netjes is als vanbuiten, want hij is visueel echt om door een ringetje te halen. We wensen de eigenaar, die de in 2003 geïmporteerde SD1 inmiddels alweer bijna vijf jaar bezit, er nog veel heerlijke kilometers mee toe!
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 3500 Van Den Plas |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 3 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.452 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.528 cc |
Maximaal vermogen | 114 kW / 158 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 268 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.736 mm / 1.768 mm / 1.382 mm |
Wielbasis | 2.815 mm |
Massa leeg | 1.430 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 500 kg |
Banden | 195/70HR14Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s |