Roots-blower (supercharger) – Cornelis schetst

‘Deze compressor is altijd direct bij de les’

13 reacties

Video

Voor Tesla-rijders is een supercharger dé manier om snel weer verder te kunnen. Voor petrolheads is het een manier om extra lucht de motor in te persen en zodoende de prestaties op te krikken. Twee wokkelvormige stukken metaal doen het werk. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo?

Om de prestaties van een verbrandingsmotor op te krikken moet je meer brandstof verbranden en daar is extra zuurstof voor nodig. Door de cilinderinhoud te vergroten kun je meer lucht naar binnen zuigen. Je kunt echter ook een pomp gebruiken om die extra lucht naar binnen te persen. Een bekende pomp is de turbocompressor die wordt aangedreven door voorbij stromend uitlaatgas. Er zijn ook varianten waar de luchtpomp mechanisch aangedreven wordt. Een goed voorbeeld daarvan is de Roots-compressor.

Het makkelijkst kun je je de Roots-compressor voorstellen als twee tegen elkaar in draaiende tandwielen. Tussen de tanden die niet in aangrijping zijn met de tanden van het andere tandwiel wordt een gas of vloeistof meegenomen, van de ingang naar de uitgang van de pomp. Alleen in plaats van tanden zien we bij de Roots-blower lobben tegen elkaar in draaien, maar het principe blijft gelijk. Daarnaast zijn het niet alleen de lobben die een medium van de ene naar de andere kant pompen. Wanneer we het driedimensionaal bekijken blijken de lobben slechts de voorkant van twee grote wokkelvormige wormen die de lucht naar achteren pompen.

Doordat hij mechanisch aangedreven wordt hoeft de Roots-blower niet (zoals bij een turbo het geval is) te wachten tot er voldoende uitlaatgas voorbij stroomt, hij is wat dat betreft direct bij de les. Én doordat er geen energie uit het uitlaatgas gehaald wordt, is het uitlaatgas in staat om de katalysator sneller op te warmen zodat die sneller aan z’n schone taak kan beginnen. Met een vaste verbinding is het echter wel zo dat de compressor áltijd aan het pompen is, ook als er niet gepiekt hoeft te worden. Om onnodig veel lucht te voorkomen is de aandrijving van de pomp met een koppeling uit te schakelen. Ook kan er een bypass om de compressor heen gelegd worden. Al zorgt een loos ronddraaiende pomp wel voor een beetje verlies.

De Roots-blower kan in z’n eentje werken maar er zijn ook opstellingen mogelijk waarbij hij samenwerkt met een turbo. Die laatste gaat dan aan het werk bij hogere toerentallen terwijl de snel aansprekende mechanische compressor het onderste deel van het toerenspectrum voor z’n rekening neemt.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.