Rolls-Royce-verkopen door het dak

Spirit of Ecstasy centenary
Rolls-Royce heeft in 2010 een verkooptoename van 171 procent geboekt ten opzichte van 2009. Dat is niet zo'n wonder als je bedenkt dat het modellenprogramma is uitgebreid van één naar twee.
Door de komst van de Ghost is er bij Rolls-Royce vorig jaar een recordafzet geboekt van 2.711 auto's. Dat is 171 procent meer dan het jaar daarvoor toen er 1.002 auto's werden verkocht. Amerika is nog steeds de grootste markt voor het merk, gevolgd door China en Groot-Brittannië. De Verenigde Arabische Emiraten en Japan maken de top vijf vol.
Hoe de verkoopverhouding tussen Phantoms en Ghosts ligt, vertelt Rolls-Royce niet. Wel wordt gemeld dat tachtig procent van de Ghost-kopers niet eerder een Rolls in het bezig hadden. Bij de Phantom blijven de sedan en de versie met lange wielbasis de populairste modellen.
Het nieuwe jaar staat bij Rolls-Royce in het teken van het honderdjarig bestaan van de 'Spirit of Ecstasy'. Daarvoor worden honderd exemplaren van de Phantom gebouwd die speciale aankleding hebben ter ere van dit jubileum. Allereerst is het motorkapornament uitgerust met een zwartgouden sokkel met de tekst: 'Spirit of Ecstacy Centenary – 2011'. Ook komt er een speciaal logo tevoorschijn wanneer de Flying Lady in de grille is verzonken. Het kleurcombinatie van het logo met de dubbele R, dat op verschillende plekken op de carrosserie terugkeert, is omgedraaid zodat de achtergrond voortaan zwart is.
In het interieur zijn er vervolgens onder meer verschillende details met een 'centenary'-inscripie. In het handschoenenkastje staat een uitspraak van Charles Sykes, de ontwerper van het beeldje. Tot slot krijgen kopers van zo'n speciale Phantom een Flying Lady voor op het bureau en een authenticiteitcertificaat.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.