AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rolls-Royce Spectre: elektrische supercoupé

Komt in vierde kwartaal 2023

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce werkt aan een coupé met elektrische bezieling. Hij heet niet Wraith maar Spectre en het is die ogenschijnlijk gigantische stekkercoupé die de Britten opnieuw in beeld hebben gebracht.

Rolls-Royce geeft een uitgebreide reeks nieuwe foto's vrij van de Spectre, een luxueuze elektrische coupé die de geschiedenisboeken in duikt als het eerste elektrische productiemodel van het merk. Het is echter niet de eerste EV die Rolls-Royce ooit heeft gemaakt. Al in 2011 kwam het merk namelijk met de 102EX op de proppen, een elektrische Phantom die een jaar later tot de veel conceptuelere 103EX leidde. Beide gingen ze niet in productie, maar de Spectre gaat dat wel. In het laatste kwartaal van 2023 moeten de eerste exemplaren geleverd worden.

De elektrische Rolls-Royce 102EX uit 2011.

De Spectre komt op een volledig nieuw platform te staan dat moederbedrijf BMW Group naar eigen zeggen niet bij andere merken gaat gebruiken. Die basis moet van de Spectre de stijfste Rolls maken die ooit is gebouwd. Dat heeft de coupé waarschijnlijk vooral aan zijn accupakket te danken, dat maakt de auto namelijk 30 procent stijver. Daarnaast zoeft de Spectre zeer efficiënt door de lucht. De weerstandscoëfficiënt zou 0,25 (Cw) bedragen, lager dan van welke andere Rolls-Royce dan ook. Daarnaast krijgt de Spectre een rolstabilisatiesysteem dat overhellen in bochten tot een minimum moet beperken. Rijdt de Spectre echter rechtuit, dan is slimme hard- en software in staat om de stabilisatorstangen te ontkoppelen zodat de wielen aan elke zijde van de auto hun gang gaan zonder dat er beweging in de koets komt als een wiel een oneffenheid raakt.

Rolls-Royce omschrijft de Spectre niet voor niets als een Electric Super Coupé. Zo krijgt de Spectre het grootste uit één deel bestaande stuk plaatwerk dat het merk ooit heeft geperst. Het begint bij de A-stijl en loopt door tot voorbij de achterlichten en meet bijna 4 meter. De Spectre krijgt verder frameloze portieren die zich 'omgekeerd' openen. Op naar 2023.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren
Sub-reacties inklappen
MaxO
MaxO
  • 3
Waar blijft de Royce voor Jan met de Pet? Dit hij helemaal niet meer betalen…

Dat is de hier veelgeprezen Dacia Spring...
Of een modelauto voor in de vitrine...
EWi e
EWi e
  • 8
Hahaha.... Inderdaad, altijd datzelfde gezeur hier...
Bij elke nieuwe EV wordt er steevast geklaagd dat Jan met de pet, die al decennia lang tweedehands auto's koopt, er geen kan betalen...
Haha 1664345
Haha 1664345
  • 1
Alsof Jan ooit in zijn leven een Rolls zou kunnen kopen?, dat kon hij vroeger niet en ook in de toekomst niet.
DFC
DFC
  • 0
Toch wel Tonnert, met een afbetalingscontract van 50 jaar aan 1.5 % lukt dat wel
Kwurk
Kwurk
  • 0
@Tonnert: Toch kijk ik niet raar op als ik straks James met de pet achter het stuur zie zitten.
Charles TaycanRWD
Charles TaycanRWD
  • 3
Wordt een fraaie Coupé zo te zien! De eerste produktie EV van RR! Mooi al deze nieuwe ontwikkelingen in de automotive! Dat we dit met zn allen nog mogen meemaken! Top!??
Kvp7noaber
Kvp7noaber
  • 1
Benieuwd hoe RR 't gewicht onder controle houdt. Tenzij die 3500 kg limiet wordt opgeheven.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Er mooi in dit artikel is om niet te lezen wat de elektrificatie in zou kunnen houden, maar juist welke andere technieken er op stapel staan bij deze auto.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Wordt een fraaie Coupé zo te zien! De eerste produktie EV van RR! Mooi al deze nieuwe ontwikkelingen in de automotive! Dat we dit met zn allen nog mogen meemaken! Top!??
Klopt, en als ze het model van de Wraight zouden gebruiken zou dat prachtig zijn. Die is daar zeker geschikt voor.
EWi e
EWi e
  • 4
Eindelijk...
Sir Frederick Henry Royce en Charles Stewart Rolls draaien zich om in hun graf van blijdschap!
.
Na bijna 120 jaar krijgt een Rolls-Royce eindelijk de aandrijving die het verdient en die de oprichters van het bedrijf altijd al in de auto wilde hebben! Top!
Koppakking
Koppakking
  • 1
Ze zullen ook vooral blij zijn met hoe onderscheidend hun aandrijflijn is t.o.v. alle andere merken.
EWi e
EWi e
  • 1
Beetje kennis van auto geschiedenis kan geen kwaad.
.
Royce wilde 115 jaar geleden al een elektrische auto bouwen maar de (met name accu) techniek was daar nog niet helemaal klaar voor.
Rolls installeerde kort daarna de eerste speciale auto-accu lader bij zijn showroom om elektrische auto's op te laden.
.
Echte pioniers!
autotech
autotech
  • 3
Een elektromotor past uitstekend bij een Rolls Royce. Zo soepel en stil krijgen ze niet voor elkaar met een brandstofmotor.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 4
Inderdaad. Na ongeveer anderhalve eeuw bezig te zijn geweest om de verbrandingsmotoren nagenoeg perfect te maken, gaan we nu gelijk een stap verder: uitstekende prestaties, geruisarm, waanzinnig koppelverloop, geen uitstoot en compact! Welkom elektromotor!
DFC
DFC
  • 2
Zeker maar een RR was nu eenmaal reeds Hors Serie als het aankwam op rijcomfort en cabinestilte. ( laatste ook natuurlijk door de vele isolatiematerialen om het geluid te dempen en nog vele andere elementen die hiertoe bijdroegen.)
Velen zullen bij aankoop van een EV wagen nu het rijcomfort ontdekken van een atmosferische V8 -V10 - V12 en de betekenis van een heel hoog koppel ervaren.
De Pijp
De Pijp
  • 0
De Spectre belooft in ieder geval net zo lelijk te worden als de Wrat. En elegant of stijlvol is het al helemaal niet (meer) bij RR. Nee, mij zien ze niet in hun showrooms.