Rolls-Royce Cullinan volgens Spofec

Omdat het kan

Rolls-Royce Cullinan Spofec
Rolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan SpofecRolls-Royce Cullinan Spofec

Spofec, een afdeling van de Duitse tuner Novitec, heeft zich uitgeleefd op de minst subtiele Rolls-Royce die je kunt kopen: de Cullinan.

Spofec sloot 2019 af door een gemodificeerde Phantom op het digitale podium te tillen. Ook de Cullinan ontkomt niet aan de grijpgrage handjes van de zich volledig op Rolls-Royces concentrerende afdeling van Novitec.

De Cullinan, die met zijn 5,34 meter lange en 2,16 meter brede koets van nature al niet te missen is, krijgt van Spofec een widebodykit aangemeten. De 22 inch lichtmetalen wielen die je van Rolls-Royce geleverd krijgt, worden vervangen door exemplaren van Vossen met een diameter van maar liefst 24 inch. Spofect drukt de Cullinan daarbij 4 centimeter dichter tegen het asfalt.

De standaard 571 pk en 850 Nm sterke 6,75-liter grote V12 die de net geen 2,7 ton wegende Cullinan voortstuwt, krijgt er van Spofec extra spierkracht bij. Na de behandeling, die onder meer bestaat uit het herschrijven van het motormanagementsysteem, is deze vertimmerde Rolls goed voor 685 pk en 1.010 Nm en daarmee dendert -ie in 4,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Onder de auto hangt ook nog eens een aangepast uitlaatsysteem dat de Cullinan een sportief klinkend geluid moet geven. Het interieur van de Cullinan is in overleg met de tuner volledig aan smaak van de klant aan te passen.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.