Rolls-Royce Cullinan als ruige offroader

Aangepakt door delta4x4

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce CullinanRolls-Royce CullinanRolls-Royce CullinanRolls-Royce CullinanRolls-Royce Cullinan

Een Rolls-Royce Cullinan is standaard geen auto die bij uitstek geschikt is voor ruig terrein. De Duitse offroadspecialisten van delta4x4 dachten daar anders over en namen de Cullinan grondig onder handen. Het resultaat is een expeditievoertuig waarvan een Toyota Land Cruiser nog bang wordt.

De Cullinan van delta4x4 wijkt behoorlijk af van de creaties van andere tuners. Om de mastodont terreinwaardig te maken, werd hij verhoogd met 80 millimeter. Daarnaast kreeg de Cullinan 33-inch terreinbanden van Mickey Thompson, waarmee hij in totaal maar liefst 150 mm hoger is dan een standaard Cullinan. Om plaats te bieden aan die grote banden, moest delta4x4 de spatborden verbreden en de wielkasten verder uithollen. Op het showmodel zijn die wielkasten in het matzwart uitgevoerd, waarmee ze het ruige uiterlijk van de SUV verder versterken. Ook opvallend: de snorkel die uit het rechter voorspatbord steekt. Daarmee moet de V12 zelfs in diep water nog lucht kunnen krijgen.

Rolls-Royce Cullinan

Rolls-Royce Cullinan door delta4x4

Behalve een snorkel schroeft delta4x4 ook een aangepast uitlaatsysteem met extra bescherming onder de Cullinan, dat tevens moet zorgen voor een sportiever geluid. Andere aanpassingen bestaan uit extra beschermingsplaten op de motorkap en een bullbar met daarop zes PIAA-verstralers. Op het dak zit een imperiaal waarop bijvoorbeeld een daktent of extra bevoorrading meegenomen kan worden. Delta4x4 laat de 571 pk sterke 6,75-liter V12 ongemoeid.

Het exemplaar op de foto's is gebouwd voor een rijke Arabier, maar iedereen kan zijn Cullinan bij delta4x4 laten ombouwen tot een offroader. Daarvoor moet je, naast een Cullinan, wel €150.000 meenemen voor het complete pakket. De aanpassingen zijn ook afzonderlijk van elkaar verkrijgbaar: zo kost de set wielen €15.000, staan de verbrede spatborden op de prijslijst voor €14.000 en moet je voor de liftkit €15.000 meebrengen. Veel geld, maar delta4x4 hanteert ten opzichte van andere tuners als Wald en Spofec wel een unieke aanpak als het gaat om het modificeren van de Cullinan.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.