Robo X: extremist van Volvo's moederbedrijf Geely en Baidu

Gevleugelde waanzin

Robo X Ji Yue
JiYue Robo XJiYue Robo XJiYue Robo XRobo X Ji YueRobo X Ji YueRobo X Ji Yue

Chinese autofabrikanten zijn dol op elektrische hypercars. Vandaag maken we kennis met de Robo X, een knotsgekke elektrische extremist waarmee Volvo's moederbedrijf Geely én de Chinese techkolos Baidu zich hebben bemoeid.

Maak kennis met de Robo X van Ji Yue. Voor wie het gemist heeft: Ji Yue is een Chinese autofabrikant van elektrische auto's. Het merk is voor 65 procent in bezit van Geely Holding, de resterende 35 procent is in handen van de eveneens Chinese techgigant Baidu. Automerk Ji Yue is weer in handen van Jidu Auto, een bedrijf dat op zijn beurt voor 55 procent in handen is van Baidu, terwijl Geely 45 procent van het bedrijf in zijn portfolio heeft. Hoe dan ook, Ji Yue heeft in de vorm van de 01 en de 07 al twee modellen en nu toont het een derde: de Robo X.

De Ji Yue Robo X – die tijdens de Guangzhou Motor Show is voorgesteld – heeft vlinderdeuren, een in de carrosserie verwerkte F1-achtige halo, een uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie en maar liefst vier elektromotoren. Hoe sterk die machines zijn, maken de Chinezen nog niet bekend. Wél weten we dat de Robo X op papier een solid-state-accu heeft, zo'n 650 kilometer moet kunnen rijden zonder bij te laden en in slechts 1,9 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h sprint. Ook zou de Robo X op niveau 4 autonoom moeten kunnen rijden.

JiYue zou de Robo X in 2027 in kleine schaal in productie nemen. Er moeten 88 exemplaren van worden gebouwd.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.