RML P39 is dik 900 pk sterke straatlegale Le Mans-racer
Vleug 959
RML heeft wel wat met vervlogen tijden. Ook deze RML P39 grijpt daarop terug, maar dan op moderne wijze. Men pakte een Porsche 911 Turbo S en ging helemaal los.
RML wist dik drie jaar geleden behoorlijk wat los te maken met de Short Wheelbase, een moderne reïncarnatie van de Ferrari 250 GT SWB. Zowel vanbinnen als vanbuiten een bijzonder klassieke creatie, die in feite heel modern was. Dat recept smaakte naar meer, al heeft RML het wel enigszins aangepast voor deze P39. Heel retro oogt hij immers niet, maar een vleugje Porsche 959 is hem zeker niet te ontzeggen. RML heeft zich naar eigen zeggen laten inspireren door Le Mans-racers.
De voluit P39 40SE geheten geweldenaar begon zijn leven als een Porsche 911 Turbo S van de huidige generatie, maar RML rekte onder meer de wielbasis en de spoorbreedte met respectievelijk 2,5 cm en 10 cm op. De koets werd flink uitgebouwd, vooral aan de achterkant. Daar zijn de 959-invloeden dan ook het duidelijkst. In zijn bredere kont ligt uiteraard een flink gekietelde zescilinder. De boxermotor van de Turbo S werd opgevoerd tot een vermogen van maar liefst 912 pk, bij 4.500 tpm levert-ie 1.000 Nm koppel. Het maximale vermogen bereikt hij pas bij 7.300 tpm. Reken maar dat de P39 het uitschreeuwt als je de lijn laat vieren.
De koets van de P39 40SE is opgetrokken uit koolstofvezel en dat moet het - overigens niet genoemde - gewicht zo laag mogelijk houden. Tegelijkertijd zorgt de heftige koets ook voor flink wat downforce, tot 923 kilo bij een snelheid van 284 km/h. De P39 staat op bredere wielen dan de Turbo S en hij laat zich hydraulisch waar nodig wat zakken. Al met al moet het volgens RML goed zijn voor een rondetijd op de Nürburgring-Nordschleife waar de Porsche GT3 RS van schrikt. RML schat in dat 6:49.2 mogelijk moet zijn. In een straatlegale auto. Dat is 'slechts' zo'n twintig seconden langzamer dan het ronderecord.
RML zegt slechts veertig exemplaren van de P39 40SE te gaan maken. Er hangt een prijskaartje van bijna €550.000 aan. Valt je dat nog mee? Bedenk dan dat die prijs nog exclusief de 911 Turbo S is die als basis dient. Slik ...