Risico miljardenboetes nog niet afgewend

Uitstootlimiet EU wordt vooralsnog niet gehaald

rb renault espace
De verwachte gemiddelde uitstoot van de Europese vloot nieuwe personenwagens ligt nog altijd boven het door de EU vastgestelde maximum. De verwachte totale hoogte van de bijbehorende boetes wordt inmiddels geraamd op 14 miljard euro voor 2021.

Dat zou volgens onderzoeksbureau IHS Markit neerkomen op een boete van 814 euro per voertuig. Volgens de instantie komt de gemiddelde CO2-uitstoot van de Europese vloot nieuwe personenwagens in 2020 uit op 102,3 gram per kilometer. Het bijbehorende boetebedrag wordt geschat op 11 miljard euro.

Het jaar erop wordt het NEDC-maximum van gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer omgezet naar een corresponderende WLTP-waarde van 114,9 gram per kilometer. Als autofabrikanten geen actie ondernemen, komt de gemiddelde uitstoot rond die tijd uit op 122,9 gram per kilometer, met ongeveer 14 miljard euro aan boetes als gevolg. IHC Markit meldt verder dat tenzij de consument "180 graden draait" ten aanzien van de aanschaf van een deels of volledig elektrische auto, de Europese vloot als geheel niet aan de uitstooteis zal voldoen.

Op koers

De onderzoekers voegen er echter aan toe dat 25 individuele fabrikanten juist wel op koers liggen om de gestelde doelen te halen, ondanks het teruglopende aandeel van dieselauto's in de Europese verkoop, die zoals bekend minder CO2 uitstoten. Volgens IHC Markit wordt deze terugval niet alleen gecompenseerd door de toename in het aantal geëlektrificeerde modellen, maar ook door verbeteringen aan de traditionele aandrijflijn. Denk daarbij aan een betere warmtehuishouding, efficiënte wisselstroomdynamo's en de toepassing van led-techniek.

Volgens analisten van Exane BNP Paribas lopen PSA en Renault op dit moment het meeste risico. Ook Daimler zou nog wat werk hebben te verzetten om de doelen te halen. Deze en andere fabrikanten kunnen volgens IHC Markit inzetten op het verdienen van zogenaamde super credits. Auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, tellen in 2020 namelijk voor twee. Ook kunnen fabrikanten simpel gezegd teams vormen, om zo gezamenlijk aan de emissie-eisen te voldoen.

Voor kleine autobouwers gelden overigens andere regels. Merken als Aston Martin en Ferrari mogen, indien ze niet bij een team zijn aangesloten, hun eigen targets indienen bij de Europese Commissie. Een fabrikant die tussen de 10.000 en 300.000 auto's per jaar bouwt, kan vanaf 2020 een aanvraag doen voor een 45 procent lagere uitstoot ten opzichte van het niveau in 2007.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.