Retro-plezier: Dit is de Caterham Super Seven 1600

Ouderwets genieten

Caterham Super Seven 1600

Caterham houdt met de Seven al sinds 1973 een mooi stukje Britse autohistorie springlevend. Eens in de zoveel tijd komt het merk weer met een nieuwe variant op basis van de tweezitter, met deze Super Seven 1600 als nieuwste toevoeging.

Over een lange adem gesproken: de op de Lotus Seven gebaseerde Caterham Seven is inmiddels alweer 47 jaar in productie en nog altijd weten de Britten niet van ophouden. De nieuwste aanwinst is deze Super Seven 1600. Een versie die zowel voor de 'standaard' Seven S3 als voor de iets grotere SV beschikbaar komt. De Super Seven 1600 onderscheidt zich vooral qua uiterlijk, want hoewel de Seven van zichzelf natuurlijk al klassiek oogt, zorgen diverse details voor een nog klassieker tintje. Rustige kleuren, geen racestrepen, chromen panelen op de wielkasten achter, kenmerkende, naar achter uitlopende vleugels boven de voorwielen en retrowielen benadrukken de extra hang naar het verleden bij de Super Seven 1600.

Op technisch vlak is de nieuwe variant niet heel anders dan andere Sevens die niet zo zeer op het ruige scheurwerk zijn gericht. De Super Seven 1600 heeft, zoals de naam '1600' al enigszins verklapt, een door Caterham breed gebruikte atmosferische Ford 1.6-motor onder de kap. Die is goed voor een vermogen van 137 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. In de slechts 565 kilo 'zware' Caterham is die aandrijflijn goed voor een sprint van 0-100 km/h die in vijf seconden achter de rug kan zijn. Laat je dus niet foppen door het vriendelijke uiterlijk, dit gaat als de brandweer. Daarvoor moet je wel even een flinke klap geld neerleggen; Caterham vraagt in het VK minimaal € 38.247 voor de Super Seven 1600.

Video

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.