Renault Scénic met alle specs
Enorme wielen standaard
Meestal stelt het straatmodel van een auto die je eerder op een beurs zag wat teleur. Die grote, stoere lichtmetalen wielen hebben dan plaatsgemaakt voor 15-inch wieldoppen. Zo niet bij de vierde generatie Renault Scénic. 20-inch, op menig sportwagen meerprijs, is hier de standaard. Bij de Scénic overigens wel weer met een relatief smal loopvlak (195/55R20), waarmee hij op dat gebied wat doet denken aan de BMW i3. Net als bij die auto moet het formaat zorgen voor minder rolweerstand en een betere aerodynamica.
Voor ontwerper Laurens van den Acker is deze nieuwe Scénic een mijlpaal; vanaf nu is elk regulier model van Renault van zijn hand, een proces dat in gang werd gezet met de introductie van de Clio, vier jaar geleden. Daarvan is hij op dit moment overigens druk bezig een opvolger te tekenen, vertelde Van den Acker onlangs tegen AutoWeek.
De Scénic IV wordt leverbaar met diesels met 95, 110, 130 en 160 pk. Bij de benzinemotoren is er keuze uit 115 en 130 pk. Standaard heeft de Scénic een handgeschakelde zesbak, de 110 pk en 160 pk diesels zijn er ook met EDC, een automaat met dubbele koppeling. Bij de 110 pk heeft die zeven verzetten, bij de 160 pk zes.
De 110 pk diesel wordt ook leverbaar met Hybrid Assist-technologie, een eenvoudig mild-hybrid-systeem dat bij het remmen vrijkomende energie regenereert en die via een elektrische hulpmotor hergebruikt. Volledig elektrisch rijden of pluggen zit er niet in. Renault wil de Scénic hiermee op relatief goedkope wijze toch een stuk zuiniger maken. Eind dit jaar komt deze Energy dCi op de markt.
Renault monteert standaard Active Emergency Braking en voetgangerdetectie en ook vermoeidheidherkenning en actieve rijbaanhulp horen tot de mogelijkheden. Vanbinnen zien we een verbeterde versie van het modulaire railsysteem tussen de stoelen en in plaats van een dashboardkastje heeft de Scénic, in navolging van de Captur en Espace, een lade. Ook de Multi Sense-knop voor rij-instellingen en de in kleuren verstelbare sfeerverlichting zagen we eerder in grote broer Espace.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000
Michelins PAX-band is wat een Scenic en een Veyron samenbindt
Mitsubishi Eclipse Cross gaat voort als elektrische Renault Scenic-kloon
Aangepaste Renault Scenic E-Tech is duizenden euro’s goedkoper
Renault Scenic krijgt nu ook one pedal driving
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (145)
Reageren
En dat is bijzonder in dit segment.
De Nederlander van der Acker is goed bezig bij Renault!

De 20 inch banden vervangen zal flink schrikken worden in de portemonnee....










Wellicht worden er in een later stadium nog extra benzinemotoren toegevoegd aan het gamma? IN de Qashqai is ook een 163pk motor leverbaard. Deze motor ligt dus in de schappen van Renault-Nissan en kan zo in de Scenic, en andere modellen, gelepeld worden.



Laurens heeft weer lekker zitten tekenen.
Goed bezig Renault!

Interieur niks premium of meer van dat soort loze lulkoek maar gewoon erg mooi.
Echter Benchmark blijft toch de op eenzame hoogte staande Espace

Leuk vooruitzicht deze Scenic in alle kleuren v/d regenboog te mogen aanschouwen.
NB:
De portierlijn heeft hoegenaamd nix gemeen met die in de vorige korte Picasso of Meriva - daar was het een 'dwaas ideetje" waarvan iedereen kon vermoeden dat het geen blijvertje zou zijn.
Hier is het zeer functioneel in het totale design.


De wielen zijn kolossaal en misschien wel té groot.
De huidige Renaults zien er allemaal uit alsof er opzij een andere auto ingereden is. Dit designtrucje werd voor het eerst gebruikt bij de Clio en is daarna op alle nieuwe modellen verschenen.
De handtekening van Van den Acker. Wel origineel, niet mooi.
En die knik in het raam ... ik weet het niet hoor.



En u rijdt in een....?



Hij lijkt op de foto's vrij klein.

Ook een grand hiervan?
Maar vindt het meer een suv dan mpv...
Enne...ideaal voor de "suffe huisvader" , iedereen de ruimte en je dogs kunnen goed mee, lekker zicht voor iedereen .
Maar de "ideale huisvader" stopt dit alles in een audi of zo....want dan telt HIJ mee bij de coole...
Dat is pas suf in mijn ogen

Rij voorlopig nog trots in mijn Scenic2(nee geen huisvader, geen kinderen, vind het gewoon een hele mooie auto)
Maar wat is de scenic 4 ook weer geslaagd zeg!


Eerst maar eens in het echt zien dus om een definitief oordeel te kunnen vellen.


Auto lijkt klein omdat er tractorwielen onder staan


Ook de Mégane heeft hetzelfde 'probleem'.
Hopelijk verandert dat nog in de nabije toekomst, anders ga ik toch ff buurten bij andere merken die dat wel hebben.



Deze man doet heel goed werk en is een gewild man voor welke design afdeling dan ook!! chapeau
Een zeer nette MPV, valt eigenlijk niks op aan te merken.


Ik meld louter dat de knik 'functioneel is voor het totaal plaatje"
R-Space feedback leerde dat mensen dat profiel 'sexy' vonden.
Gevolg is een oogstrelende MPV.
Jij mag best een Lada Niva of Lancia Ypsilon smaakvol noemen - geen probleem mee.

Stel je deze MPV voor met een Doorsnee zijkant / rechte raamlijn.
Is visueel een stuk saaier.

Daarboven maken ze best mooie, zakelijke ofwel mannelijke auto's zonder teveel fratsen (Talisman, Espace)
Daaronder teveel tierlantijnen, vouwen, kronkels, shiny plastic ofwel te vrouwelijk.
Als man kun je prima in een Karl, Up! of i10 rijden, maar in een Twingo durf ik dat niet.

Wat kies je dan, RenFan?
Wat ruil je in?

Je gaat alleen in zoiets rijden als je thuis absoluut niets in te brengen hebt.
En in wat voor auto mag jij (mee)rijden.
Hier heb je nooit wat zinnigs in te brengen dus zal dat thuis ook wel niet het geval zijn
Nogmaals de vraag van velen hier wat rijdt je zelf.... Of mag je dat, van "thuis" niet zeggen ? :-)

In de Scenic Geneve Intr vid op YouTube legt Laurens het de menigte duidelijk uit.
Primair een familie auto. Gezinnen met kinderen. Je weet wel.


Heb ik hier al eerder gemeld.
Wint in de UK alle vergelijkings tests, ook dat nog,
Bimmer's 2, Golf Van's ... allemaal op apegapen.

In theorie zou de vering 'houteriger' moeten zijn.
Neem aan dat e.e.a. is ondervangen.
Geeft bij de Espace iig geen problemen.

Dus dan moet je maar iedere dag je woon-werk-verkeer afleggen in een auto die bij kinderen in de smaak valt?


Een fiets met scateboard wielen komt niet lekker vooruit, immers...
Hoog op het verlanglijstje als (hopelijk) praktische auto. Een racer hoeft het niet te zijn. Stil en comfortabel, maar moet wel rap in kunnen halen... in de bergen :-) Helling op!


De Mégane iser anders met een 205pk benzine motor met automaat. Ga maar kijken en dan ook maar gelijk bestellen.
@va
Tsjongejonge. Een beetje vent rijdt overal mee. Zelfs in een up. Ik zou me helemaal niet schamen om in een Twingo te rijden, zijn prima auto's. Schamen voor je auto is typisch iets voor losers. En deze Scenic is gewoon mooi, dus daar wordt je alleen maar blij van en trots.

Wat de wielen betreft: bij 195/55 is de hoogte van de band 10,7cm. Dat is best hoog. Ik heb 225/45 op 17", dat is 10,2cm hoog. Dat is een gebruikelijke hoogte. De banden op de scenic zijn dus hoger, lees: comfortabeler. De 20" wielen lijken me dus geen nadeel.

Probleem bij de C4 Picasso is dat lelijke dashboard in het midden.
Dat wil niemand meer. En dan de 16 inch bandjes.
Prima auto verder, maar update is wel nodig.


Het is pas knap als je als ontwerper een vet uitziende auto (met mooi gevulde wielkuipen) kan tekenen zonder die enorme velgen.....



Aan de buitenkant gaat het nog wel voor een busje, maar wat is die binnenkant verschrikkelijk lelijk....
Een Aldi tablet ziet er fraaier uit...
Control,Alt

Prima auto dus.

Hoi ouwe Audi-anwalt
Daar uw (door ouderdom aangetaste?) grijze celletjes het niet laten kunnen op de man te spelen en uw schijnbaar een pathologischefixatie op mijn persoontje heeft (Revolution stelde de zelfde vraag en daar reageert u niet op en daarbij is die vraag hier al zeer vaak gesteld en ook toen deed u er het zwijgen toe)
Zal ik het u maar verklappen wat ik hier al zeer vaak aangegeven heb (geheugen gaat achteruit op leeftijd he)
Voorheen een A3 nu rijden we 2 auto's Clio en 308 SW
Ook rijdt ik regelmatig op mijn Cube Mountainbike en mijn Batavus stadsfiets
Ik heb ook wel eens paard gereden....
.... Da's een stuk spannender dan uw Audi :-)

U bent dezelfde als Voitures Allemande?.....want die stelde ik namelijk de vraag



Mooier dan de Megane, met name de voorkant.
Jammer van het weeral hetzelfde interieur, dat vind persoonlijk niet geslaagd, in geen enkele auto.

Nee dat ben ik niet maar ik stelde VA inderdaad de zelde vraag alleen moest Der Audi Anwalt moest mij er op aanvallwn en u niet :-)


Geen woord over de Grand Scenic, trouwens?


€ 1000,00 aftikken voor banden....?!?!?!?!?! U is gek.
€ 657,50 gemonteerd en al.




Le nouveau Scénic s'allonge de 4 cm pour atteindre 4,41 m au total. L'empattement croît lui de 3 cm (wielbasis + 3 cm), quand le porte-à-faux arrière se réduit de 1,6 cm.


Ik hoop alleen wel dat het productie exemplaar er kwalitatief beter uit gaat zien. Bij deze zijn er nogal wat fouten/tekortkomingen waar de nemen.






Wat dacht je van de fijne hogere zit (beter dan dat gekruip in en uit de auto), beter overzicht in het verkeer, forse auto ipv zo''n schriele lage sedan of station, voorruitverwarming, 19 of 20 inch wielen, topsnelheid rond de 200 km/u, zuinig, etc.


Was trollen overigens niet tegen de richtlijnen/gebruikersregels van Autoweek.nl?



Een eend een fransoos of een duitser
Es ist mir Wurscht
Alleen je heb zo'n grote mons overandermans auto's maar bent een beetje laf als het om je eigen autootje gaat...
Vooropgesteld dat je überhaupt een auto hebt :-)

Eerst waarnemen en dan pas geloven dat het nieuwe concept geslaagd is. Is het het ontwerp origineel, misschien wel, maar ik denk dat er mooiere dingen uit Lauren's potlood kunnen vloeien...
Ik heb er moeite mee om veel nieuwe auto's van het model Renault Espace's waar te nemen op de nederlandse en belgische wegen...


Niet om te bashen, maar ik zie liever een Touran of Zafira




* merendeel vindt 'm fraai tot zeer fraai.
* er komt ook een grote Scenic voor hen die zwaar geschapen zijn (hun gezinnekes bedoel ik)
* die 20" was een uitgangspunt bij het ontwerp - Laurens drukte dat erdoor / de ingenieurs zorgden dat het lukte
* die Grand Scenic heeft een iets meer rechtop staand profiel
* de 'sensuele" lijn zal niet iedereen (bv de Teutoons grimmigen / de ECHTE mannen onder ons) waarderen dus weet dat er een alternatief komt.
* bestuurder kan met een druk op de knop achterstoelen laten inklappen - vlakke vloer
* de grote/lange armsteun tussen de voorstoelen kan naar achter.
* er zit een koelbox re. voorin
* er zitten vele veiligheids voorzieningen in.
* er is een 160 pk versie
Bij de intro in Geneve reed er ook een 2-tone rode met zwart dak het podium op - mooi!


100 / 125 per band max.
Overigens is het grappig dat menigeen zich hier druk maakt om de uitgaven die een ANDER misschien ooit moet doen.
Reken maar dat >50% lease wordt, dus gedoe om nwe banden is geen issue. Lijkt mij.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5552288,5556261,page=3#msg-555626 1

Hopelijk kan dit model aansluiten bij de successen van zijn voorganger.

....maar van binnen, tja...




Kleine ergernis:
Waarom moeten sommigen van ons deze auto zo nodig met de nodige dramatiek uitkotsen? Ik krijg bij die typetjes altijd de indruk dat ze zo reageren omdat het een potentiële bedreiging voor hun eigen waar is. Je hoeft hem niet mooi te vinden, maar gedraag je gewoon volwassen.


Ene Peter Laureysens:
"Ik heb er moeite mee om veel nieuwe auto's van het model Renault Espace's waar te nemen op de nederlandse en belgische wegen..."
Bizar dit. Er rijden een paar Espaces in de de Lage Landen.
Zou zeggen, begin in de Benelux een petitie.
Niet vluchtelingen het land uit, maar de (oogstrelende) Espace.
Van mij mogen ze beiden blijven, mits ze zich gedragen. In het land resp. in het verkeer.

Hij heeft wel gelijk, niet een autoliefhebber koopt een MPV, en bijna alle MPV-rijders die ik ken hebben inderdaad niets te vertellen thuis...

In welke oertijd leeft u?
U woont nog bij uw ouders?




Voor het betere rijgedrag hoef je overigens niet eens een Scenic te kopen. Zelfs een Kangoo rijdt al stukken beter van een vw.

Goed voor het design, goed voor de rolweerstand.
Zou wel eens een trend kunnen worden.



PRACHTIG!!!


Maar ik moet zeggen dat dit model wel enige vrolijkheid terugbrengt op de wegen. Niet mijn keuze, maar best wel een leuke wagen eigenlijk (en dat kon ik van de eerdere scenics niet zeggen)

de Heer
'ene Paul' of Thiago
'Mooi of niet mooi', iedereen heeft daar toch z'n eigen mening over. Zolang we als morele wezens blijven handelen. zullen de designers in functie deze wondere wereld alleen maar mooier maken. Bizar dat U daar plots 'de vluchtelingen' bij betrekt.
De wereld is gemaakt door allen, voor allen... net zoals iedereen de wereld kleur geeft.
Wees dus vooral zorgvuldig in de redactie van uw berichten op dit forum, zodat iedereen van de mooie foto's en de informatie op deze website een aangename besteding vrije tijd mag maken. Ik wens mezelf en iedereen hier nog veel lees- en kijkplezier.



Wat vind ik van Renault, ziet er allemaal mooi uit, maar wat zeggen steeds meer Franse mensen, ik begin er niet meer aan.
De vorige generatie Scenic staat voor een habbekrats te koop.
Als eri iets elektronische stuk gaat, vervang de hele auto.
Mijn buurman heeft twee Renaults, een Mercedes bus en twee v.w.s.
En hij weet waar over hij praat.
( Frankrijk, Geen wegenbelasting ;-))
Dus als jij pakweg 23.000 euro aan lease kan uitgeven, waarom niet aan iets betrouwbaars iets Duits.
Of een Ford, als je iets goedkoper wil.
Ford mondeo 2.0 375.000 kilometer voordat hij op was.
Ford Ka 190.000 kilometer en nog geen serieuse problemen, sterker,, start elke dag. Winter, voorjaar, zomer of herfst maakt niet uit.





Wat is Renault toch goed bezig met onderscheidend design. Logisch dat het niet iedereen aanspreekt. Sommige mensen hebben daar nu eenmaal geen behoefte aan en willen een gewoon onopvallend vervoermiddel. Daar zijn er meer dan genoeg van.


De 2e generatie was heel modern en reed goed, maar kende helaas wel kinderziektes, en was niet de beste uit de reeks.
Het model zag er in mijn ogen wel leuk uit.
De 3e generatie vanaf 2009 was van zeer goede kwaliteit, reed goed, was in mijn ogen niet heel sprankelend. Maar was wel een hele goede, betrouwbare, en degelijke auto.
De 4e generatie is weer een revolutie, wat is deze mooi. En dat gezeur over betrouwbaarheid is echte borrelpraat. Elke deskundige weet dat de Renaults vanaf 2005 al veel beter zijn.

Helaas zijn er veel mensen die nog steeds punten noemen uit een ver verleden, ik verwacht dan ook dat deze Scenic gewoon weer een hele goede, en betrouwbare auto is.

Als je (net als ik) wel die drie stoelen achter nodig hebt (kids) wil je ook voldoende mee kunnen nemen. De espace ligt net buiten mijn budget...

Voor een beetje uitvoring ben je dan gauw 32.000 euro kwijt.
En wil de particulier dat betalen?

En waarom zou de verzekering dat niet accepteren: 16 - 225/70?
Overigens te breed: 195/80 is beter.

Vraag het maar na in een willekeurige bandenshop. Je mag niet zomaar elke bandenmaat monteren.


Nou nog een automaat in de benzineversie met meer vermogen en het wordt een topper v.d. doelgroep!
( Bejaarden met geld ). Voor gezinnen wordt ie dan te duur.







de prijs van de 20 inch band is ongeveer het dubbele. Ze zouden dus 14% langer mee kunnen . De velgen zullen ook veel duurder zijn.
Nog onduidelijk is welke fabrikanten deze afwijkende maat gaan leveren Tot nu toe alleen conti . een winterband heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Voorlopig dus geen nwe scenic kopen.




Heel belangrijk is om het advies van de fabrikant altijd op te volgen. Het onderstel van een auto wordt namelijk afgesteld op bepaalde bandenmaten.
Andere maten zullen of niet passen, de prestaties beïnvloeden, de wegligging duidelijk verminderen, meer slijtage geven aan de banden en aan wiellagers, stuurkogels ed.
Ik ben heel benieuwd hoe de Scenic er op de gewone weg uit zal zien.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.