Renault kijkt met Alpine naar Ferrari en Porsche
'Mini-Ferrari'
Renault-topman Luca de Meo zint op verdere uitbreiding van de merkwaarde van Alpine, het 65 jaar oude dochtermerk van Renault dat een aantal jaar geleden weer tot leven is gewekt. Hij gebruikt Ferrari en Porsche hiervoor als referentiekader.
De Meo acht het niet ondenkbaar dat Alpine kan uitgroeien tot een 'mini-Ferrari', zegt hij tegen journalisten van Bloomberg. Succes in de autosport is daarin essentieel. De ambities van Alpine liegen er niet om. Onlangs kondigde Renault een waar autosportoffensief aan met het relatief kleine dochtermerk: Alpine gaat meedoen aan zowel het World Endurance Championship als de Formule 1. Cyril Abiteboul, de huidige teambaas van Renault in de F1, gaat Alpine aansturen.
In zijn grote herstructureringsplan maakte De Meo al bekend dat Alpine meer op eigen benen zou komen te staan. Dat beeld lijkt nu bevestigd te worden. Als de merkwaarde van Alpine door de autosportactiviteiten verder stijgt, kan de marge per auto ook groeien en wordt het merk uiteindelijk winstgevender. Dat is het idee, althans.
Sportieve EV's
Verder zegt De Meo dat Alpine 'emotie' aan de elektrische line-up van Renault gaat toevoegen. Hoe dat eruit gaat zien, is nog niet bekend. In een interne memo noemde hij een 'Porsche 911-achtig' programma, met een hele reeks sportieve EV's. De CEO haalt duidelijk inspiratie bij grote sportwagenmerken vandaan voor de strategie. Alpine gaat daarnaast, volgens De Meo, nooit een volumemerk worden. "Het zou niet redelijk zijn om te denken dat we met Alpine een miljoen auto's per jaar kunnen gaan maken", aldus de topman.