AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Renault Espace: miljoen in 20 jaar
Dit jaar viert de Renault Espace, door velen beschouwd als de oer-mpv, zijn 20-jarig bestaan. Toeval of niet: onlangs rolde ook de miljoenste Espace van de band. Dubbel feest dus.
Dit jaar viert de Renault Espace, door velen beschouwd als de oer-mpv, zijn 20-jarig bestaan. Toeval of niet: onlangs rolde ook de miljoenste Espace van de band. Dubbel feest dus.
Al in november 1979 werd het idee van de Espace aan een geselecteerd testpanel gepresenteerd. Het idee voor een mpv, dat oorspronkelijk bij Matra vandaan kwam, werd in 1982 aan Renault aangeboden, dat er wel brood in zag. In april 1984 werd de Espace voor het eerst aan het publiek getoond en de productie ging van start in de Matra fabriek in Romorantin. De Espace kende een slecht begin. In 1984 werden slechts 2.703 exemplaren aan de man gebracht. Daarna trokken de verkopen aan. De fabriek werd al gauw te klein en Matra verplaatste de productie hun fabriek in Dieppe. In totaal werden van de eerste generatie Espace (1984 – 1991, met een facelift in 1988 ) 192.000 exemplaren verkocht.
In september 2002 werd de huidige generatie Espace geïntroduceerd. Daarmee heeft Renault in de eerste 5 maanden van 2004 22,1 procent van de markt in handen, waarin de Espace valt. De jongste generatie Espace wordt niet meer gebouwd bij Matra. Het miljoenste exemplaar rolde van de band in de Sandouville fabriek van Renault, waar het 20 jaar oude ruimtewonder zij aan zij met de Laguna en de Vel Satis wordt gebouwd.
In september 2002 werd de huidige generatie Espace geïntroduceerd. Daarmee heeft Renault in de eerste 5 maanden van 2004 22,1 procent van de markt in handen, waarin de Espace valt. De jongste generatie Espace wordt niet meer gebouwd bij Matra. Het miljoenste exemplaar rolde van de band in de Sandouville fabriek van Renault, waar het 20 jaar oude ruimtewonder zij aan zij met de Laguna en de Vel Satis wordt gebouwd.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace E-Tech Full Hybrid Esprit Alpine 7p. 200PK | Panoramadak | Google Navigatie | 4Control | Stoel- en Stuurverwarming | 20” Inch Lichtmetalen Velgen | Apple CarPlay & Android Auto
- 2024
- 12.908 km
€ 43.440

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 esprit Alpine 5p. - Trekhaak - Pack Comfort - Pack Light & Sound -
- 2025
- 2.500 km
€ 52.950

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 Esprit Alpine 7p. | €5.040 Korting! | Pack Harman Kardon | Pack Advanced driving assist | Pack Around View Camera
- 2025
- 13 km
€ 50.400
Lees ook
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Nieuws
Prijzen vernieuwde Renault Espace: verbeterd, maar niet duurder
Nieuws
Renault Espace vernieuwd: na nog geen twee jaar al strakgetrokken
Nieuws
Niet elke Renault wordt goedkoper: deze worden duurder
Reportage