AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Rel rond prins Maurits als elektro-ambassadeur
59
Prins Maurits inhuren om elektrisch rijden te promoten, het leek een prima idee van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Toch veroorzaakt juist deze verbintenis een heuse rel.
Het grote probleem is het salaris van de prins, zoon van prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven. Maurits krijgt voor twee dagen werk in de week ongeveer 200.000 euro per jaar. Als ambassadeur heeft de prins de taak om het elektrisch rijden onder de aandacht te brengen. Zelf rijdt Maurits overigens niet elektrisch, maar in een Audi Q7.
Een voorlichter van het ministerie van Verkeer en Waterstaat verdedigt de keuze voor prins Maurits: "We hebben voor hem gekozen vanwege zijn netwerk, zijn krachtige persoonlijkheid en affiniteit met het onderwerp. Ook de grote bekendheid bij publiek en bedrijfsleven van de prins en zijn Koninklijke statuur, met daarmee samenhangend zijn verbindend vermogen, speelden een belangrijke rol."
De Nederlandse overheid trekt in totaal 65 miljoen euro uit voor diverse subsidies voor elektrisch rijden. Dit geld is bestemd voor bijvoorbeeld ondersteuning van praktijktesten, research en een voordeel van 20 procent door fiscale faciliteiten op investeringen in de laadinfrastructuur. Bedrijven krijgen gemiddeld 8.000 euro subsidie bij de aanschaf van een elektrische auto. Die auto's zijn vrijgesteld voor BPM en wegenbelasting en hebben een lagere bijtelling (10 procent).
Een voorlichter van het ministerie van Verkeer en Waterstaat verdedigt de keuze voor prins Maurits: "We hebben voor hem gekozen vanwege zijn netwerk, zijn krachtige persoonlijkheid en affiniteit met het onderwerp. Ook de grote bekendheid bij publiek en bedrijfsleven van de prins en zijn Koninklijke statuur, met daarmee samenhangend zijn verbindend vermogen, speelden een belangrijke rol."
De Nederlandse overheid trekt in totaal 65 miljoen euro uit voor diverse subsidies voor elektrisch rijden. Dit geld is bestemd voor bijvoorbeeld ondersteuning van praktijktesten, research en een voordeel van 20 procent door fiscale faciliteiten op investeringen in de laadinfrastructuur. Bedrijven krijgen gemiddeld 8.000 euro subsidie bij de aanschaf van een elektrische auto. Die auto's zijn vrijgesteld voor BPM en wegenbelasting en hebben een lagere bijtelling (10 procent).
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws