Reisverhaal Tesla Model S - Reportage
In alle rust naar de Rivièra
Uitnodiging van Tesla. Of we naar Paul Ricard willen om daar met een Model 3 Performance te rijden. Zeker willen we dat! Of we het leuk vinden om daar in een Model S naartoe te rijden. Zeker vinden we dat leuk! Duurt wat langer dan een vlucht naar Marseille, maar het is vele malen uitdagender en voor mensen met vliegangst en/of actieradiusstress is zo’n Tesla de ideale manier van elektrisch reizen.
Twee weken geleden berichtte hoofdredacteur Damiaan Hage al over z’n avontuur met de Hyundai Kona, waarmee hij naar de Spaanse Costa reed. Vanuit zijn omgeving kreeg hij dezelfde vragen afgevuurd die ook wij van bezorgde of sceptische vrienden en kennissen kregen. Ga je dat halen? Nou, dat wordt om de 200 kilometer een uur laden! In hoeveel dagen denk je dat te gaan doen? Het is maar een greep uit het gevarieerde aanbod van goedbedoelde opmerkingen, typerend voor de nog altijd geringe kennis op het gebied van elektrisch rijden. Nu is er overigens, tot op heden, wel een behoorlijk verschil tussen rijden in een EV en rijden in een Tesla, niet in het minst vanwege het ronduit briljante laadnetwerk. Daarover straks meer. Ook het relatief lage energieverbruik en de grote actieradius dragen echter bij aan de goede inzetbaarheid van deze auto.
Dus bij ons geen moment twijfel of we in een land vol kerncentrales wel aan de Côte d’Azur zouden geraken en ook geen vrees dat we tergend lang aan laadpalen zouden staan. De Tesla die we van de importeur meekrijgen is een Model S 100D (inmiddels vervangen door de Model S Long Range). Die heeft een batterijcapaciteit van 100 kWh, in de praktijk goed voor ruim 400 kilometer. Voor gebruik in Nederland meer dan voldoende, en ook op een lange trip kun je hier goed mee uit de voeten.
KNIP DE REIS IN TWEEËN
Laten we het eerst maar eens over het thema actieradius hebben. Vreemd genoeg hoor je er vrijwel niemand over die een auto met benzine- of dieselmotor koopt, maar bij de EV is het steeds weer een heet hangijzer. Toch kom je met een auto die een bereik tussen de drieen vierhonderd kilometer heeft zelden in de problemen, want laten we eerlijk zijn: na een uur of drie wil je graag even stoppen om de benen te strekken en een bakkie te drinken. Ja, het snelladen duurt dan langer dan tanken, maar zo’n half uur is sneller voorbij dan je denkt. En soms is een kwartier laden al genoeg om de eindbestemming te halen.
Voor de mensen die graag in één streep van Appingedam naar La Rochelle rijden en dan liefst in minder dan twaalf uur is een EV niet geschikt; dat kunnen we in elk geval stellen. De vraag is of je dat moet willen. Vakantie is namelijk ook onthaasten en met een elektrische auto leer je dat ook wel. Knip de reis in tweeën en de druk is van de ketel. Zo doen we dat in dit geval ook met de heenreis. Overnachten in Dijon, in een hotel met een aantal Tesla-tappunten in de parkeerkelder. Alleen al het vooruitzicht van een douche, een lekker nachtje slapen, een ontbijt met versgeperste jus en een gebakken eitje en daarna instappen in een auto waarvan de batterij tot de nok toe gevuld is, maakt de reizende mens meer dan gelukkig.
ONTZORGENDE NAVIGATIE
Omdat we maandag aan het einde van de middag bij het hotel in de buurt van het circuit worden verwacht, vertrekken we de zondag ervoor. Startpunt: Hotel Van der Valk langs de A28 in Zwolle. Tijdens de lunch gaat de stekker van de Supercharger in de Tesla en om 14:30 uur stappen we achter het stuur, met 502 km rijtegoed in beeld. Gaan we de hele weg 110 km/h rijden om stroom te sparen? Nee. De cruisecontrol gaat gewoon op 130 km/h, een prima kruissnelheid. De teller van de Model S is trouwens akelig nauwkeurig, denk niet dat je met 140 km/h op de klok boetevrij door Nederland komt.
De klimaatregeling stellen we in op twintig graden, de airco kan uit omdat het buiten niet zo heel erg warm is. Dat spaart energie en doet niets af aan het comfort. Zoals bekend heeft de S een enorm beeldscherm en dat is in de praktijk heel prettig, omdat je meerdere functies tegelijk kunt gebruiken. Ook het navigatiescherm is dus reusachtig en na het invoeren van de eindbestemming slaat de computer aan het rekenen en geeft de route, de aankomsttijd en alle laadpunten onderweg aan. Inclusief de tijd die elke laadstop in beslag neemt, plus het batterijpercentage bij aankomst en vertrek. Echt geniaal. Je weet precies waar je aan toe bent en hoeft niet met allerlei apps op zoek naar laadpunten.
GENIETEN
Die eerste stop is in Urmond, alweer bij een Van der Valk, niet ver van de A2 en 221,5 kilometer vanaf het startpunt. Daar doen we twee uur over, bij aankomst staat de actieradius op 255 kilometer. Meer dan twintig minuten laden is niet nodig, precies genoeg voor een sanitaire stop, een cappuccino aan de bar en om wat berichten op de telefoon te checken. In die tijd komt er bijna 160 kilometer bij, wat het tegoed op iets meer dan 410 kilometer brengt. Wat het laden bij die Superchargers ook zo prettig maakt, is dat je geen pasje nodig hebt. De paal herkent de auto en facturatie gaat eenvoudig via je eigen account bij Tesla. Duur? Nee, je betaalt 25 cent per kWh, in België 28 cent en in Frankrijk 24 cent. Hopla, op naar de volgende Van der Valk! Die staat zo’n tweehonderd kilometer verderop, in Arlon. De route is prachtig. De zon gaat langzaam een beetje onder, er is weinig verkeer en het landschap soms adembenemend mooi. Om tien voor zeven komen we aan in het bijna zuidelijkste puntje van België, bij Hotel Luxemburg. Met een laadsnelheid van bijna 600 km/h hebben we ook hier aan iets meer dan twintig minuten genoeg om de volgende stekker te halen. Die laadstop zal niet ver van Dijon zijn.
UNHEIMISCH
Via de snelweg 31 doorkruisen we Frankrijk en net boven Metz is het tijd voor een korte stop om de innerlijke mens bij te tanken met een flesje water en een heuse croque monsieur, zoals de Fransen een tosti plegen te noemen. Laden doen we hier niet, dat komt later. We moeten nog meer dan 200 kilometer tot het volgende laadpark. Het is iets over tienen als we de snelweg verlaten voor de laatste tankbeurt van die dag. Via een kronkelweg bereiken we het gehucht Val-de-Meuse, maar dan zijn we er nog niet. Het terreintje met Superchargers ligt buiten het dorp. Een beetje unheimisch voelt het wel, alleen in de duisternis op een verlaten terrein. Snel inpluggen en dan weer in de auto, met de deuren op slot.
Gelukkig hoeven we niet zo gek lang te laden, ook al hadden we bij aankomst nog maar 93 kilometer te gaan. Nog ruim 100 kilometer tot Grand Hotel La Cloche in hartje Dijon, dan hebben we de eerste 762 kilometer erop zitten. Met een stevige bries in de rug, vandaar het lage verbruik, gemiddeld rond de 20,5 kWh/100 km.
‘AUTOPILOT’ VERRE VAN PERFECT
Zoals gezegd rijden we de Model S 100D. Een heerlijke reisauto, dankzij de goede stoelen, de comfortabele vering en het lage geluidsniveau. Maar ook vanwege het ongekend soepele en smeuïge karakter van een elektromotor, net als het rijden met slechts één pedaal. Remmen is bijna nooit nodig, zeker niet voor een goed anticiperende rijder. Slim: wanneer je de ruitenwissers inschakelt, gaat ook het dimlicht aan. Dat zou elke auto moeten hebben.
Zeg je Tesla, dan zeg je Autopilot. Je zou zeggen dat de auto daarmee autonoom kan rijden, maar hij kan zeker niet alles zelf. Sterker: we hebben meerdere keren meegemaakt dat het systeem op de meest onverwachte momenten ineens een sterke remingreep deed. Op een snelweg met drie stroken stond het vaak ingeschakeld, maar diverse keren raakte de Auto pilot in paniek, bijvoorbeeld tijdens het inhalen van een vrachtwagen in een flauwe, lange bocht. Gevolg: hard remmen en vervolgens gaat het systeem zelfs uit. Overdag viel al op dat de Tesla veel te dicht langs vrachtwagens gaat tijdens het inhalen.
Ook hebben de camera’s moeite om de wegbelijning goed te interpreteren, zoals bij werkzaamheden of bij een afrit die van een brede strook zonder strepen overgaat in twee rijstroken. Daarnaast lezen de camera’s geen verkeersborden (die functie volgt later). Kortom, autonoom rijden is nog ver weg. Vertrouw dus nooit blindelings op assistentiesystemen, in geen enkele auto.
LAATSTE ETAPPE
Het is maandagochtend. Klokslag negen uur stappen we uitgeslapen achter het stuur, met wederom 502 km tegoed in het vizier. Heerlijk. Op naar Valence, waar bij een Novotel een ‘Borne de rechargement Tesla’ op ons wacht. Een etappe van ruim 300 kilometer, de langste tot nu toe. Helaas hebben we één vervelende hindernis te trotseren, te weten Lyon. Daar kun je weliswaar omheen rijden, maar dat kost veel kilometers en het navigatiesysteem denkt dat het beter is om dwars door de stad te gaan. Wonderwel gaat dat vrij aardig, maar enig oponthoud is er uiteraard wel en na net geen drie uur rijden staan we aan de laadpaal, waar we flink zullen bijladen. Mooi, dan kunnen we weer eens een Franse tosti proberen. Om tien voor twee stappen we weer in, de range staat op 475 kilometer.
Het is warm vandaag, dus de klimaatregeling staat op 21 graden en met de airco ingeschakeld. Het effect op het verbruik blijkt klein, want na 88 kilometer rijden is er 100 kilometer uit de displayweergave. Dat gaat dus redelijk gelijk op. We vervolgen onze weg op de Autoroute du Soleil. Maar voordat we koers zetten richting Le Castellet, waar het circuit is, maken we een kleine omweg naar de kust. We willen de Middellandse Zee even zien en zetten koers richting Saint-Cyr-sur-Mer. De omgeving is prachtig en na ruim 1.200 kilometer snelweg is het heerlijk om binnendoor te rijden.
Aan het eind van de middag parkeren we de auto bij het Grand Prix Hotel, naast het circuit. De reis verliep perfect. Nooit hadden we het idee dat we werden opgehouden door het laden, wat geheel op het conto komt van het perfecte laadnetwerk van Tesla en de supersnelle laders. De terugreis? Die reden we aan één stuk, voor een deel ’s nachts. Met even 250 km/h op een lege Duitse snelweg, gewoon omdat het kan. In elk geval zijn alle kritische vragen van vrienden en kennissen beantwoord en alle vooroordelen ontkracht. Misschien dezelfde trip maar ’s met een Audi E-tron of een Jaguar I-Pace maken. Ik ben voor!
WAT KOST DAT NOU?
We reden 2.700 km en verbruikten daarbij 637 kWh (gemiddeld 23,6 kWh/100 km) aan stroom, waarvoor we gemiddeld € 0,25 betaalden. Daarmee komt het totaal op € 159,25. Bijna net zoveel als we aan tol kwijt waren en elk geval goedkoop genoeg om een hotelovernachting te bekostigen, zij het niet in het luxueuze optrekje waar wij ons moede hoofd te ruste legden. Met een benzineauto die gemiddeld 7,0 l/100 km verbruikt, ben je iets meer dan € 300 aan brandstof kwijt, gebaseerd op een literprijs van € 1,60.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model S 100D |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 90.000 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 310 kW / 422 pk |
Maximaal koppel | 660 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 100 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.970 mm / 1.964 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.960 mm |
Massa leeg | 2.220 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,4 s |
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S 100D Performance Autopilot ACC Panodak Leer 360 Elektr. achterklep LM velgen PDC Lane Stuurverwarming Stoelverwarming voor en achter Alcantara hemel
- 2018
- 109.691 km

Tesla Model S Performance Ludicrous | 21 Inch |
- 2020
- 32.921 km

Tesla Model S Long Range Raven, 610km WLTP, Autopilot, Pano, Alcantara hemelbekleding
- 2019
- 149.822 km