'Regels rond laadpunten hinderen groei in EU'
Weinig eenduidigheid

De elektrische auto rukt op in Europa, maar dat betekent ook dat er voldoende laadpunten moeten zijn. Op dat gebied zijn er nog genoeg drempels weg te nemen. Dat benadrukt Pasquale Romano, CEO van ChargePoint, een bedrijf dat wereldwijd ruim 100.000 laadpunten in beheer heeft. Volgens hem moet er eenduidiger regelgeving komen in de Europese Unie.
Hoewel we in eigen land inmiddels niet lang meer hoeven te zoeken naar laadpunten voor EV's is een vakantie naar Zuid-Frankrijk met een elektrische auto nog altijd een wat spannend idee. Het netwerk aan laadpunten in de Europese Unie kan op genoeg plekken nog een flinke boost gebruiken. Pasquale Romano, de CEO van het in Nederland gevestigde ChargePoint, benadrukt tegenover Reuters dat er vanuit de EU dan wel actie moet worden ondernomen. Volgens hem zitten er tussen de lidstaten nog veel te veel verschillen in de regelgeving rond laadpunten. Romano stelt vast dat veel landen zo hun eigen eisen stellen aan laadpunten en er daarom veel 'ruis' ontstaat voordat de punten überhaupt kunnen worden geplaatst.
Romano doet dan ook een beroep op de EU. Dat is volgens hem de enige instantie die hier een eind aan kan maken door de vereisten voor laadpunten te standaardiseren in de hele Europese Unie. "Bedrijven zoals dat van ons kunnen hier wel omheen blijven werken, maar het zorgt voor een werksituatie die rommeliger is dan noodzakelijk", aldus de Amerikaan.
Lees ook

Nieuwe designbaas Bentley is voormalig Volvo-ontwerper

Nóg een nieuwe batterijfabriek van Hyundai en Kia in VS

Nieuwe Tesla Roadster wéér uitgesteld

Kia EV9 in detail: Level 3-autonomie, 828 liter ruimte

Geen Autosalon in Brussel in 2024

Opel belooft spannend nieuws: meer van de Manta?
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.