Redactie Raadt Aan: een Jaguar voor weinig!
Het belangrijkste autonieuws van de week was de onthulling van de nieuwe Jaguar XF. Alle reden dus om de Redactie Raadt Aan een adelijk Engels tintje te geven.
Al zijn de prijzen van die XF nog niet bekend, je kunt wel raden dat het niet echt een goedkope auto gaat worden. Maar geen nood: voor flink wat minder kun je ook in een knappe Jaguar rijden.
We hebben onszelf een budget van 20 mille gegeven. Kom maar door met die chique bolides!
De eisen voor deze week:
Budget: 20.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type auto: een Jaguar
Type motor: maakt niet uit
Vermogen: maakt niet uit
Kilometerstand: maakt niet uit
Stéphan Vermeulen
Merk en model: Jaguar XF 2.7D V6 Luxury Automaat (foto's 1, 2 en 3)
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 132.343
Vraagprijs: 19.440 euro
Vermogen: 207 pk
Verbruik: 7,5 l/100 km
Mrb: 464 - 498 euro per kwartaal
Wat is het: De XF die dit jaar, na 8 jaar productie, plaatsmaakt voor de compleet nieuwe generatie. Na de S-Type kwam Jaguar met deze zeer modern getekende sedan voor de executiveklasse. Een behoorlijke stijlbreuk was het wel!
Waarom deze: Ik ben heus een liefhebber, maar met oudere Jaguars heb ik niet zo heel veel. De XF is een fijn rijdende auto, dat interieur is schitterend en ook de zescilinderdiesel van de Britten mag er wat mij betreft zijn. De draaiknop voor de automaatbediening komt omhoog als je de auto tot leven wekt, te gek! Zeg nou zelf, als je dat interieur zo ziet, wil je toch niets anders dan in die XF gaan zitten en gaan rijden tot de zon ondergaat - je ziet wel waar je uit komt. En dankzij de dieselmotor is dat verder dan waartoe al die andere keuzes van de redactie zonder tankstop in staat zijn!
Minpuntjes: Met de facelift van 2011 ging het model er stukken op vooruit, deze vroege XF oogt met die bolletjes in de koplampen bijna Aziatisch. En de 2,7-liter V6 is naar huidige maatstaven nu ook weer niet echt een dikke diesel, de modernere 3,0-liters gaan als de brandweer.
Lars Krijgsman
Merk en model:Jaguar S-Type 4.0 V8 (foto's 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 2000
Kilometerstand: 113.221 km
Vraagprijs: 8.950 euro
Vermogen: 285 pk
Verbruik: 11.9/100
Mrb: 244-278 euro per kwartaal
Wat is het: Een eerste generatie S-Type van vóór de facelift, met een fantastische 4,0-liter V8 in z'n fraaie neus. 285 pk, een automaat: deze kleine XJ is op en top Jaguar. Meer dan vlot en o zo stijlvol. Subtiele weelde.
Waarom deze: Sinds het uitkomen van de S-Type ben ik er helemaal weg van. Het is samen met de Rover 75 een geweldig voorbeeld van geslaagd retrodesign. De R-versie - hoe krachtig ook - laat ik graag schieten voor deze 4,0-liter V8 die wat mij betreft veel beter bij het Jaguar-imago past. Zo'n blauw exemplaar is stukken sympathieker dan de stapel zwarte S-Type's die je tegenkomt en deze heeft ook nog eens een prachtig crème interieur. Zie dat hout, dat wil je vastpakken. Bovendien kun je bij de aanschaf van deze Jag een rondje lopen om de blauwe Daihatsu Feroza die er voor de deur staat, en dat is natuurlijk ook wat waard.
Minpuntjes: De S-Type is niet overal zo geliefd en hij heeft niet hetzelfde imago als een XJ. Ook is het niet de meest sportieve, dus wellicht moet je af en toe uitleggen waarom je niet de R voor de deur hebt staan.
Cornelis Kit
Merk en model:Jaguar XJ-S V12 Convertible
Bouwjaar: 1989
Kilometerstand: 115.802 km
Vraagprijs: 16.900 euro
Vermogen: 277 pk
Verbruik: 15,0 l/100 km
Mrb: 265 - 303 euro per kwartaal
Wat is het: Op basis van het grote XJ-platform presenteert Jaguar in 1975 de XJ-S als opvolger van de legendarische E-Type. De XJ-S is echter veel meer een Grand Tourer dan een sportwagen. Wanneer Jaguar zich in 1984 losweekt uit het British Leyland-concern schiet de kwaliteit omhoog - al heeft de V12 altijd al een onverwoestbare reputatie gehad. Vanaf 1988 bouwt Jaguar ook een beugelloze convertible op basis van de XJ-S.
Waarom deze: Het is werkelijk een prachtexemplaar. Uiteraard met onder de lange motorkap de majestueuze 5,3-liter V12 (de basis voor de auto waarmee Jan Lamers in 1988 Le Mans won) met daarachter een fijne automaat. Verder is natuurlijk de kleurcombinatie helemaal goed: blauw metallic, blauwe kap en blauw interieur (uiteraard met wortelnotenhout). En niet onbelangrijk: de auto is niet verziekt met foute wielen of andere nare opsmuk.
Minpuntjes: Onderhoud is niet bepaald gratis. Daar staat tegenover dat wanneer je dit exemplaar in conditie houdt, de auto keurig z'n waarde zal vasthouden.
Alexander Inia
Merk en model:Jaguar XJR 4.2 S/C (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 138.770 km
Vraagprijs: 16.950 euro
Vermogen: 400 pk
Verbruik: 12,3 l/100 km
Mrb: 222 - 254 euro
Wat is het: We hebben hier te maken met de snelste versie van de Jaguar XJ van 2004. De machtige 4,2-liter V8 Supercharged maakt de XJR tot een opvallend rappe auto: de sprint naar 100 km/h kost maar 5,3 seconden en de top is begrensd op 250 km/h.
Waarom deze: Onder het traditionele huidje van deze XJ bevindt zich stiekem een voor die tijd zeer moderne aluminium basis. Hierdoor was de XJ flink wat lichter dan de meeste concurrenten. En hoe fraai moderne Jaguars ook zijn, zo'n auto met klassieke uitstraling heeft ook z'n charme wel. Alleen het interieur is het geld al bijna waard. En geef nou toe, Stéphan, je wilt eigenlijk toch helemaal geen diesel in je Jaguar?!?!
Minpuntjes: Ook hier is het onderhoud vrij prijzig en het verbruik zal in de praktijk nog wel wat ongunstiger uitvallen.
Welke redacteur heeft de beste keuze gemaakt? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!