Redactie blikt vooruit op 2022 - Roy Kleijwegt
Ferrari Purosangue
Na bijna twee jaar corona is een blik in de toekomst lastiger dan ooit. Een energiecrisis stak recent de kop op. Chiptekorten gooien product- maar vooral productieplanningen overhoop. Daardoor komen nieuwe modellen zomaar een halfjaar later op de markt. In onze jaarlijkse persoonlijke vooruitblikken zie je dat terug, met daarin niet alleen auto’s. Vandaag aan het woord: Roy Kleijwegt.
‘Uitkijken naar’ impliceert een beetje dat je je ergens op verheugt. En om nu te zeggen dat ik het geweldig vind dat Ferrari met een SUV of cross-over komt, nou nee. De Lamborghini Urus vind ik nog steeds een bizarre non-auto en ik zou hem geen moment missen als hij er niet was gekomen. Uiteraard en niet tot mijn verbazing verkoopt die SUV als een dolle, wat genoeg zou moeten zijn om alle criticasters de mond te snoeren. En met die cijfers in het achterhoofd gaat ook Ferrari komend jaar overstag.
De ontwikkeling van de Purosangue, zoals het cross-over-project van de Italianen voorlopig heet, is al vele jaren geleden ingezet. Supercar-SUV’s zijn een gat in de markt en ook het meest heilige merk van allemaal wil de boot (en zakken geld) niet missen. Als hij er dan toch komt, dan wil ik wel weten wat de Italianen ervan hebben gebakken. Lukt het hen de auto genoeg soul mee te geven? De genoemde Lambo is te veel Audi, maar wellicht lukt het Ferrari wel. Voor wie het allemaal nog steeds heiligschennis vindt, bedenk wel dat dit soort modellen de fabrikant zoveel geld oplevert dat er genoeg budget blijft om een échte supercar te maken. Zonder de Porsche Cayenne was er geen 911 GT3 Touring en zonder de Maserati Levante was er geen MC20. Dus zijn we allemaal blij. Toch?
Dit artikel is eerder verschenen in de AutoWeek Jaarspecial 2022.