Radford Type 62-2 JPS is tandje extremer
Opgepompt en exclusief
De dit jaar herboren Engelse coachbuilder Radford komt met een nog heftigere versie van zijn al niet malse eerste auto. We maken kennis met de JPS-editie van de 62-2. Dat klinkt als codetaal, maar is het toch echt niet.
Het uit de dood herrezen Radford liet eerder dit jaar de Type 62-2 zien, een moderne interpretatie van de Lotus Type 62 uit de jaren zestig. Die tot 62 stuks gelimiteerde retroracer is al behoorlijk exclusief, maar de JPS-uitvoering die Radford nu introduceert komt in een nog kleinere oplage op de markt.
Radford gaat namelijk slechts 12 van de 62 te bouwen Type 62-2's uitvoeren als John Player Special (JPS), een verwijzing naar de iconische zwart-gouden livery die Lotus tot en met 1986 op zijn Formule 1-wagens voerde. De Radford Type 62-2 is echter meer dan slechts een variant met een kenmerkend jasje. Waar de reguliere Type 62-2 van Radford een 436 pk of 507 pk sterke 3.6 V6 met supercharger heeft, schopt die van Toyota afkomstige zescilinder het in de 'JPS' tot maar liefst 609 pk. Andere zuigers, nieuwe nokkenassen en een grotere supercharger zijn verantwoordelijk voor die vermogenstoename.

Radford
Radford geeft de 'JPS' verder krachtigere remmerij, bestaande uit onder meer koolstofkeramische schijven die zich achter speciaal 18-inch (voor) en 19-inch (achter) lichtmetaal schuilhouden. Om die lichtgewicht wielen zijn Michelin Pilot Sport Cup 2 banden gevouwen. Ook is het spoilerwerk rondom heftig aangezet. De JPS-uitvoering heeft onder meer grotere luchtinlaten en een aangepaste diffuser.
Wat het allemaal mag kosten? De vraag stellen is hem beantwoorden: veel. Al meldt Radford niet welk bedrag het voor zijn Type 62-2 JPS wil ontvangen.