Private lease groeit als kool
+46 procent in 2018
Het aantal privatelease-contracten in Nederland bereikte het afgelopen jaar de 150.000. Dat is bijna de helft meer dan het jaar ervoor, toen het bijna verdubbelde. Het relatief jonge verschijnsel neemt een snelle vlucht, zo blijkt uit de jaarcijfers van branchevereniging VNA.
Een jaar of vijf geleden was private lease nog maar een uitzondering op de particuliere automarkt in Nederland. In 2014 financierden 17.000 mensen hun auto op deze manier, in 2015 waren dat er al 36.000. Dat aantal verdubbelde bijna naar 64.000 in 2016.
“Het is in het verleden vaker geprobeerd om private lease in de markt te zetten”, legt Renate Hemerik, directeur VNA, het succes uit: “Mensen willen tegenwoordig liever dingen gebruiken zonder ze per se te bezitten. Mensen willen zorgeloze mobiliteit. Het wordt niet meer gezien als iets wat not done is, voor als je geen geld hebt. Daarnaast willen mensen geen hoge investeringen en geen risico’s. Zie het als perfect.”
Mogen we een verdere groei van private lease verwachten? Hemerik denkt van wel: “Wij geloven dat het niet meer weg te denken is en zich ook zal doorontwikkelen richting nog meer flexibilisering. Daarbij denk ik – en daar zijn leasemaatschappijen ook al mee bezig – aan een private lease waarbij mensen gemakkelijker kunnen wisselen van voertuig. Dat brengt ons uiteindelijk op een heel fexibel product, waarbij de consument recht heeft op mobiliteit. Dat zien we veel breder, dus niet alleen een auto, maar veel meer.” Volgens Hemerik wordt er in de praktijk ook al veel car sharing toegepast binnen de private lease. “Daarbij kan de hoofdcontractant tegen een bepaalde kilometervergoeding zijn auto aan een ander uitlenen, waardoor de kosten voor hem lager worden. Je zou kunnen denken aan een private lease, waarbij iemand bijvoorbeeld voor een vast bedrag per maand recht heeft op mobiliteit in de vorm van een bundel of iets dergelijks.”
1 | Opel Karl | 6,8% |
2 | Kia Picanto | 6,1% |
3 | Toyota Aygo | 5,8% |
4 | Fiat 500 | 5,7% |
5 | Volkswagen Up | 5,4% |
6 | Volkswagen Polo | 4,5% |
7 | Hyundai i10 | 3,4% |
8 | Ford Fiesta | 3,2% |
9 | Peugeot 108 | 2,7% |
10 | Skoda Citigo | 2,5% |