Prijzen Tesla Model Y: basisversie biedt meer voor minder
Minder speakers, meer kilometers
Terwijl je elders op deze website onze eerste rij-indrukken met de prijzige Launch Series kunt zien, rollen ook de prijzen van de reguliere versies van de vernieuwde Tesla Model Y binnen. Goed nieuws: de auto wordt afhankelijk van de versie niet tot nauwelijks duurder.
€61.990. Dat is wat de nieuwe Tesla Model Y als geteste Launch Series kost, en dat is best even schrikken. Bij het oude model kocht je voor minder (€ 58.990) een nog snellere Performance, waarvan de opvolger overigens nog niet is aangekondigd.
Basisversie
Wat we inmiddels wel weten, is dat de nieuwe Tesla Model Y er als RWD, Long Range RWD en Long Range AWD is. Basisversie RWD, wat uiteraard staat voor ‘Rear Wheel Drive’ ofwel achterwielaandrijving, is met €45.990 precies even duur als voorheen. Voor dat geld krijg je wel een duidelijk snellere auto, want de acceleratie van 0 tot 100 vond men bij Tesla kennelijk toch wat ondermaats. De langzaamste Tesla ooit – de oude RWD dus – had er 6,9 seconden voor nodig, zijn opvolger 5,9.
Tesla Model Y RWD | Oude model | Nieuwe model |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s | 5,9 s |
Topsnelheid | 217 km/h | 201 km/h |
WLTP-actieradius (19 inch) | 455 km | 500 km |
WLTP-actieradius (20 inch) | 430 km | - |
WLTP-verbruik | 15,7 kWh/100 km | 13,9 kWh/100 km (19 inch) |
Prijs | € 45.990 | € 45.990 |
De topsnelheid ligt in alle gevallen trouwens wel een stuk lager, wat ongetwijfeld net als bij de Model 3 met de gemonteerde banden te maken heeft. Die dragen wel bij aan het aanzienlijk lagere verbruik, dat bij de Model Y RWD naar een ongelooflijk gunstige 13,9 kWh per 100 km zakt. Snelladen gaat met de Model Y RWD met maximaal 175 kW, de Long Range-versies halen tot 250 kW. Het trekgewicht is wel in alle gevallen gelijk: 1.600 kg.
Long Range
Tesla Model Y Long Range RWD | Oude model | Nieuwe model |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s | 5,6 s |
Topsnelheid | 217 km/h | 201 km/h |
WLTP-actieradius (19 inch) | 600 km | - |
WLTP-actieradius (20 inch) | 565 km | 622 km |
WLTP-verbruik | 15,5 kWh/100 km | 14,2 kWh/100 km (20 inch) |
Prijs | € 49.990 | € 50.990 |
Wie liever nog meer bereik wil, kan net als voorheen een Tesla Model Y Long Range bestellen. Als RWD, dus met achterwielaandrijving, is ook die auto net wat sneller dan voorheen (zie tabel). Het verbruik daalt en de actieradius groeit, maar dat geldt in dit geval ook voor de prijs. Die ligt met €50.990 precies €1.000 hoger dan voorheen.
Tesla Model Y Long Range AWD | Oude model | Nieuwe model |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,0 s | 4,8 s |
Topsnelheid | 217 km/h | 201 km/h |
WLTP-actieradius (19 inch) | 565 km (schatting) | 586 km |
WLTP-actieradius (20 inch) | 533 km | 568 km |
WLTP-verbruik | 16,9 kWh/100 km | 14,8 kWh/100 km (19 inch) |
Prijs | € 52.990 | € 53.990 |
Ook bij de vierwielaangedreven Long Range AWD betaal je €1.000 euro meer dan voorheen. De Tesla Model Y Long Range AWD kost daarom nu minimaal €53.990. Dat is nog altijd opvallend veel minder dan Tesla vraagt voor de Launch Series, een introductieversie die op deze AWD is gebaseerd. Die €61.990 kostende Launch Series was echter ook sneller dankzij de optie Acceleration Boost (0-100 in 4,3), beschikte over de optionele lakkleur Quicksilver en 20-inch wielen en kreeg wat unieke badges en design-details mee. Bovendien zijn Launch Series-kopers de allereersten die met de nieuwe Model Y op pad kunnen en dat is voor sommigen (kennelijk) ook wat waard.
Minder of meer speakers
De standaarduitrusting van de Tesla Model Y is in alle gevallen riant, maar er is nu wel verschil tussen de achterwielaandrijvers en de AWD als het om audio gaat. De Model Y’s met achterwielaandrijving hebben allebei een wat minder uitgebreid audiosysteem dan de AWD-versie. De RWD en LR AWD hebben negen in plaats van vijftien speakers en doen het zonder subwoofer. In de oude situatie kregen alle Model Y’s hetzelfde audiosysteem mee, bestaande uit dertien speakers en een subwoofer.
Geen gletsjerblauw

Deze mooie kleur gaat aan Europa voorbij. Blauw is zelfs helemaal geen optie meer!
Bij het verschijnen van de eerste foto’s van de Tesla Model Y vergaapten we ons aan de nieuwe lakkleur Glacier Blue, oftewel gletsjerblauw. Die kleur lijkt vooralsnog alleen in de Chinese fabriek te worden gebruikt, want ‘onze’ in Duitsland gebouwde Model Y moet het zonder doen. Blauw wordt zelfs helemaal uit het kleurenaanbod geschrapt en maakt plaats voor het wat sombere Stealth Grey dat je op de auto in onze Eerste kennismaking-video zag. Ook het donkere Cherry Red ruimt het veld, maar gelukkig krijgen we daar wel een echte kleur voor terug. Het Ultra Red van de vernieuwde Model 3 wordt in plaats van Cherry Red leverbaar op de Y. De andere leverbare tinten kennen we al: zwart, wit en Quicksilver.
Voorraad
Toch liever de ‘oude’ Model Y? Die auto is uit voorraad ook nog even leverbaar en daar staat uiteraard wat korting tegenover.