Prijspakker uit Tsjechië

Toen in het nieuws: Skoda Favorit

Skoda Favorit Toen in het nieuws
Skoda Favorit Toen in het nieuwsSkoda Favorit Toen in het nieuwsSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda FavoritSkoda Felicia Fun
We slaan de archieven weer open en kijken wat 25 jaar geleden in AutoWeek stond. Vandaag krijgt de Skoda Favorit z'n verdiende aandacht.

Wat schreven we 25 jaar geleden precies voor artikelen, en hadden we het een beetje bij het rechte eind? We vroegen het ons de laatste tijd - ook in verband met ons jubileum dit jaar - steeds vaker af en besloten dat het een goed idee zou zijn om wekelijks terug te blikken op onze eerste jaargang uit 1990.

We zijn inmiddels beland bij AutoWeek 22 van 1990, nét een nummer waarin we de aandacht vooral vestigden op rijtests. We reden de eerste kilometers met de Renault 5-opvolger, de Clio, we onderzochten het A-segment en vuurden de BMW 5-serie, Audi 100 en Ford Scorpio op elkaar af. Veel nieuws was er niet te melden, dus voor deze ene keer richten we de schijnwerpers op een advertentie, die we aantreffen op pagina 8 - trots naast een Lamborghini 350 GT. Skoda maakte namelijk paginagroot reclame voor een pareltje uit Oost-Europa: de Favorit!

Skoda schreeuwde van de daken dat je als Favorit-koper 1.500 gulden extra voor de inruiler zou krijgen. Wel raadde de Nederlandse importeur je aan 'er even rustig voor te gaan zitten', en dat vinden we best sympathiek. We schijnen vandaag een lichtje op de inmiddels bijna vergeten Favorit, waar ondergetekende - als koesteraar van de verschoppelingen van autoland - zelfs nog even voor in de markt is geweest.

In 1987 werd de Favorit als een van de laatste oer-Skoda's gepresenteerd. Zowel platform als motoren kwam aanvankelijk uit eigen huis. Opvolger Felicia stond ook nog op een eigen platform, maar maakte al gebruik van Volkswagen-techniek. Onder de kap van de Favorit ligt een 1,3-liter viercilinder, een opgewaardeerde versie van de 1,0-liter uit de 1000MB. Het blokje leverde in eerste instantie 63 pk, in 1991 verscheen een 54 pk sterke 1.3 met injectie en katalysator door inmening van de Volkswagen Group, die Skoda Auto in dat jaar overnam. In 1993 werd de hele Favorit-lijn gefacelift.

Niemand minder dan designhuis Bertone tekende de hoekige jas van de Favorit, die het bekendst werd als vijfdeurs hatchback. De stationversie ging door het leven als Estate én als Forman en er werden zelfs pick-upversies geleverd. Leuk detail: de Tremp Concept (foto 14) was een opengewerkte versie van de Forman, naar eigen zeggen al een voorproefje van de eveneens gezellige Felicia Fun (foto 15). Een conflict tussen de eigenaar van Skoda - destijds het communistische Tsjechoslowakije - en ontwerper Bertone zorgde er helaas voor dat de vierdeurssedan wel werd ontworpen, maar nooit het levenslicht zag.

In 1994 werd de Favorit de laan uitgestuurd om een opvolger te vinden in de Felicia. In Nederland zijn tussen 1989 en 1994 5.908 exemplaren verkocht, waar er vandaag de dag nog maar 47 van over zijn.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.