Praktische spierballen: Mercedes E 63 AMG Estate

Mercedes E 63 AMG Estate
Mercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG EstateMercedes E 63 AMG Estate
Mercedes had al een E 63 AMG en een E-klasse Estate, maar er miste nog iets. Op de IAA in Frankfurt blijkt dat E 63 AMG + E Estate nog steeds gelijk is aan Mercedes E 63 AMG Estate.
De E 63 AMG Estate heeft de inmiddels overbekende 6,2-liter V8 onder de kap. Net als in de Sedan levert het blok 525 pk en 630 Nm. Dit is genoeg om de grote stationwagon in 4,6 seconden naar 100 kilometer per uur te sleuren. De topsnelheid is traditioneel begrensd op 250 kilometer per uur. De Estate staat standaard op 18-inch lichtmetaal. Lichtere wielen met een diameter van 19 inch zijn een optie.
De V8 is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, die vier modi kent: Controlled Efficiency, Sport, Sport Plus en Manual. In de Sport Plus- en de manuele stand schakelt de automaat in 100 milliseconden. Het schakelprogramma is in te stellen met een ronde knop die de naam AMG Drive Unit heeft meegekregen. Het ESP kent drie standen.
De stationwagon heeft 11 pk meer dan de vorige generatie, maar het verbruik is toch met 12 procent gedaald. Dat is goed nieuws, alhoewel het gemiddeld verbruik nog steeds 8,5 liter per 100 kilometer is. De CO2-uitstoot is 299 gram per kilometer.
Het gaat bij een Estate natuurlijk om meer dan alleen prestaties. Ook qua ruimte stelt de AMG-wagon niet teleur. De auto biedt plek aan maximaal 1.950 liter bagage. De E 63 AMG Estate staat nu al op de IAA in Frankfurt, maar we moeten wachten tot februari voor we kunnen uitvinden in hoeverre de supercarprestaties en het praktische nut te combineren zijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.