Praktijkverbruik Toyota Prius 3: zo zuinig is populairste Prius

Driemaal is scheepsrecht

Toyota Prius

Zo nu en dan kun je vraagtekens zetten bij je eigen keuzes. Zo verbaasde het ondergetekende dat hij in deze rubriek niet eerder aandacht besteedde aan de Toyota Prius. Nota bene de eerste auto waaraan je zou moeten denken als het gaat om brandstofverbruik! Hoog tijd om dat recht te zetten en daarom nu in dit theater: zo zuinig is de derde generatie Prius.

De naam Prius kennen we al sinds 1997, toen de eerste generatie bij de Toyotadealer verscheen. Het model leefde een bestaan links van de kantlijn, terwijl de tweede generatie vanaf 2004 al op iets meer animo kon rekenen. Echte orders werden er geschreven vanaf 2009, toen rond de zomer een derde generatie op de markt verscheen. In de rug geduwd door fiscale voordelen verkocht Toyota dat jaar meteen 8.326 stuks, al zitten daar vermoedelijk nog flink wat exemplaren van het uitgaande model bij. 

Verbruik Prius 1.8 HSD 

Onder de motorkap van deze Prius vinden we een 1,8-liter viercilinder benzinemotor die draait volgens de efficiënte Atkinsoncyclus. Met zijn 99 pk is het geen krachtpatser, maar in combinatie met Toyota’s vernuftige Hybrid Synergy Drive levert de Prius in totaal 136 pk vermogen. 

Genoeg over de techniek, we zijn immers vooral benieuwd naar het resultaat. En dat is er. De maar liefst 54 Prius 3-rijders die hun verbruik hebben bijgehouden realiseren een gemiddelde van 1 op 19,4 (5,15 l/100 km). Vanwege een overduidelijke invoerfout schrappen we de gunstigste waarde uit onze lijst, maar ook de op één na beste waarde is met 1 op 23,6 (4,24 l/100 km) over 46.944 kilometer ronduit netjes. Nog een interessant gegeven: 22 van de 54 Prius-rijders halen een verbruik van 1 op 20 (5 l/100 km) of beter. 

Onderaan de lijst zien we een Prius-rijder die niet verder kwam dan 1 op 16 (6,2 l/100 km). Deze waarde is gerealiseerd in twee winterse maanden en over een beperkte afstand van 7.209 kilometer, terwijl wij liever langere afstanden zien. Zoals die van de rijder die 1 op 17,4 (5,74 l/100 km) realiseerde over een afstand van ruim 90.000 kilometer. Dat houden we maar aan als ‘welwillend maximumverbruik’.  

Verbruik Prius Plug-in 

De Toyota Prius verscheen in 2012 ook als plug-in hybride, met een beloofd elektrisch rijbereik van 25 kilometer. Bij dagelijks opladen is het stroomverbruik bijhouden haast onbegonnen werk, maar gelukkig hielden veertien rijders van zo’n auto wél hun benzineverbruik bij. De stekkerhybride blijkt met gemiddeld 1 op 26,5 (3,77 l/100 km) nog eens aanzienlijk zuiniger dan de ‘normale’ Prius, al weten we natuurlijk niet hoeveel en hoe vaak er in de praktijk is geladen. De interessantste uitersten? 1 op 30,2 (3,31 l/100 km) over 43.393 kilometer en 1 op 22,5 (4,44 l/100 km) over 153.400 kilometer. 

Eigenlijk eindigt dit verhaal zoals we hadden verwacht. De derde generatie Toyota Prius is zuinig en de plug-in hybride Prius zelfs nog veel zuiniger. Gelukkig voor Toyota doet ‘koning hybrid’ het beter dan de eigen Auris Hybrid en laat-ie ook de voordeligere, technisch eenvoudigere Honda Insight gemakkelijk achter zich. Om aanzienlijk zuiniger te rijden heb je écht een plug-in nodig, zoals de Opel Ampera aantoont. 

Lezersreacties (107)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.