Praktijkverbruik Fiat Punto: veel rijders, veel motoren, welke is de zuinigste?

Met 0.9 TwinAir, veel 1.4’s en een spaardiesel

Fiat Punto Twinair Turbo 100 ER

De laatste Fiat Punto was van 2006 tot 2019 op de markt. Hij kwam met verschillende benamingen. Wat begon als Grande Punto, evolueerde tot Punto Evo om te eindigen als, jawel, Punto. Met de namen kwamen en gingen ook motoren. Van de traditionele 1.2 viercilinder tot de tweecilinder TwinAir, maar ook de 1.4 T-Jet en diesel 1.3 MultiJet kwamen voorbij. In dit artikel een overzicht van een aantal veelvoorkomende krachtbronnen en het bijbehorende brandstofverbruik. 

Hoe zuinig zijn de 1.4’s? 

De Punto kwam met niet minder dan vier 1.4-varianten. We pakken de meest voorkomende eruit. Als eerste de ‘gewone’ achtklepper met 77 pk, waarmee gemiddeld 1 op 14,4 (7 l/100 km) wordt gereden. Positieve uitschieter is een rijder die 1 op 16,2 (6,2 l/100 km) noteerde na een afstand van bijna 25.000 kilometer. De ongunstigse waarde werd behaald over een vergelijkbare afstand, maar met 1 op 13,1 (7,7 l/100 km) is het verschil tussen de hoge en lage waarde behoorlijk klein.  

Het verschil met de turbogeblazen 1.4 16v T-Jet, met 120 pk (hij was er ook met 95 pk) blijft eveneens beperkt. Met deze pittige rakker halen eigenaren gemiddeld 1 op 13,6 (7,4 l/100 km). De beste waarde is gemiddeld 1 op 16 (6,3 l/100 km) over een afstand van ruim 34.000 kilometer, maar ook 1 op 12 (8 l/100 km) over eenzelfde afstand blijkt mogelijk. Voor het verbruik hoef je deze turbomotor overigens niet te laten staan. De ongeblazen 1.4 16v is met 1 op 13,8 (7,2 l/100 km) niet veel zuiniger. 

En de Punto TwinAir? 

De roemruchte tweecilinder TwinAir-motor van Fiat passeerde in deze rubriek vaker de revue. In 2012 nestelde hij zich onder de motorkap om daar tot het einde te blijven. Het beeld van deze motor is wisselend. Bij de Fiat 500 ontdekten we al dat men er gemiddeld 1 op 16,9 (6 l/100 km) mee scoort. Niet echt slecht, maar onwillekeurig verwacht je beter van zo’n op verbruik gericht blok in een compacte koets. 

Voor de grotere Punto TwinAir zien de cijfers er nog wat minder gunstig uit. We vegen de turbovarianten met 85 en 100 pk bij elkaar, en lezen onder de streep een verbruiksgemiddelde van 1 op 15,8 (6,3 l/100 km). Het beste verbruik is 1 op 18,2 (5,5 l/100 km), de slechtste waarde na een significante afstand is 1 op 14,4 (6,9 l/100 km). Doet die gekke TwinAir het toch maar mooi beter dan de oude 1.4’s. 

Verbruik Fiat Punto met 1.3 MultiJet spaardiesel 

Tot slot is er de Fiat Punto MultiJet diesel, die enige tijd in aanmerking kwam voor verlaagde bijtelling. Ook werd-ie een aantal jaren vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Het gemiddelde verbruik van ‘onze’ 88 rijders is 1 op 21 (4,76 l/100 km), waarbij je zelf mag bepalen of die kortingen en vrijstellingen terecht waren. 

De bandbreedte is, zoals verwacht, groot. Aan de positieve kant van ons Excelbestand zien we best veel rijders beter dan 1 op 23 (4,3 l/100 km) scoren, terwijl de minst indrukwekkende waarden net onder de 1 op 17 (5,9 l/100 km) liggen. De onzuinigste rijder die het verbruik wat langer bijhield reed gemiddeld 1 op 18,3 (5,5 l/100 km).  

Laten we positief afsluiten met de zuinigste dieselaar. Die reed ruim 200.000 kilometer lang gemiddeld 1 op 29,5 (3,39 l/100 km), een mooie prestatie van deze bewuste chauffeur. Eén van de minst gunstige tankbeurten van deze rijder pakt met 1 op 25 (4 l/100 km) alsnog erg zuinig uit, toch voelt hij zich genoodzaakt deze waarde te verklaren. ‘Mijn vrouw was laat, daarom helaas hard gereden om op tijd te zijn.’ Wij houden ervan. 

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.