Praktijkverbruik Daihatsu Cuore: verdwenen zuinigheid
Het goede hart op de juiste plek
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
Al lang voordat er Citybugs (Aygo, C1, 107) over ons werden uitgestort, leverde Daihatsu vergelijkbare compacte, zuinige modellen. Toch eindigt het verhaal voor dit merk in mineur, want het is dit jaar alweer tien jaar geleden dat het zich terugtrok uit Europa. Dit jubileum grijpen we aan om eens te zien wat we nu eigenlijk missen: hoe zuinig was de laatste Daihatsu Cuore?
Over die Citybug-drieling Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107/108 is nog wel iets interessants te melden. Het ‘cuore’ van deze kleintjes, een 1,0-liter driecilinder, vindt zijn oorsprong bij Daihatsu en wordt zelfs nog, iets doorontwikkeld, geleverd in de nieuwe Aygo X. Zo leeft Daihatsu toch nog een beetje voort.
Verbruik Daihatsu Cuore 1.0
De auto waarop we in dit artikel onze pijlen richten, is de laatste generatie Daihatsu Cuore. Die deed zijn intrede in 2007; de laatste nieuwe exemplaren werden in januari 2013 afgeleverd. In de AutoWeek Verbruiksmonitor vinden we waarden van zeventien bezitters met een dergelijke Cuore, die gezamenlijk een verbruiksgemiddelde van 1 op 19 (5,3 l/100 km) noteren.
De zuinigste 'Cuoreur' hield het verbruik gedurende één jaar en 13.720 kilometer bij. Daaruit rolde een zeer net gemiddelde van 1 op 24,7 (4,04 l/100 km). Een ander reed aanzienlijk meer: 17.632 kilometer in een half jaar! Met een verbruik van 1 op 22,3 (4,49 l/100 km) waren die kilometers in ieder geval relatief voordelig.
We zien het vaker in deze rubriek: écht weinig rijden doet het verbruik geen goed. Neem bijvoorbeeld de bestuurder die in 2,5 jaar tijd nog geen 5.000 kilometer aflegde en de ondergrens van 1 op 13,6 (7,4 l/100 km) bepaalt. Nee, dan pakt zelfs 5.000 kilometer op jaarbasis al aanzienlijk gunstiger uit. Een chauffeur met dat kilometrage laat zien dat 1 op 16,1 (6,2 l/100 km) er dan nog wel in zit.
Tot slot zetten we het verbruik van de Cuore graag af tegen dat van de Toyota Aygo, met wie de kleine Daihatsu immers zijn motor deelt. Rijders van deze Citybug halen gemiddeld 1 op 19,5 (5,2 l/100 km). Bij een andere Citybug, de Citroën C1, concludeerden we al: ‘Aygo-rijders doen het beter’. Daaraan kunnen we nu toevoegen: ‘Cuore-rijders ook.’