Porsche verkoopt minder auto's, vooral in China

Niet best

Porsche Taycan

Porsche heeft in de eerste helft van dit jaar minder auto's verkocht, mede door een lagere verkoop op de Chinese markt. In de Verenigde Staten groeide de verkoop juist.

Porsche leverde in de eerste zes maanden wereldwijd 146.391 auto's aan klanten. Dat is 6 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In China kromp de verkoop met 28 procent tot 21.302 auto's. Het bedrijf wijst op de uitdagende marktomstandigheden, vooral in het luxere segment, en felle concurrentie.

In Noord-Amerika steeg de verkoop met 10 procent tot een halfjaarrecord van 43.577 auto's. Porsche stelt dat er meer beschikbaarheid was van auto's op de Noord-Amerikaanse markt en dat Amerikaanse klanten in de eerste jaarhelft prijsbescherming kregen. Zo hoefden klanten in de VS niet extra te betalen voor hun Porsche door de importheffingen van president Donald Trump. Dat stuwde de verkoop.

In de Duitse thuismarkt van het dochterbedrijf van Volkswagen daalde de verkoop met bijna een kwart tot 15.973 auto's en in de rest van Europa was er een min van 8 procent tot 35.381 auto's te zien. De verkopen elders in de wereld stegen met 10 procent.

De Porsche Macan was het bestverkochte model, met een stijging van 15 procent tot 45.137 stuks. Daarvan was bijna 60 procent de volledig elektrische Macan. Ook de Panamera werd meer verkocht. Andere modellen zoals de 911 en Taycan werden juist minder verkocht.

Porsche verwacht dat in de tweede jaarhelft de marktomstandigheden moeilijk zullen blijven.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.