Porsche-motoren worden mogelijk juist groter

Supersizen?

Porsche 911 Turbo
AutoWeek 27 2020
AutoWeek 27 2020

Je leest het in AutoWeek 27 2020

Verbrandingsmotoren mogen niet alleen minder CO2-uitstoten, maar ook minder NOx en fijnstof. De oplossing ligt volgens Porsche mogelijk in een wat aparte koerswijziging: niet downsizen, maar supersizen.

Bij Porsche houdt Frank-Steffen Walliser, verantwoordelijk voor de 911, zich druk bezig met de vraag hoe Porsche aan de milieueisen kan voldoen en tóch de sportieve rijervaring in stand kan houden. Aan een hybride 911 wil Walliser voorlopig nog niet, al ziet hij inmiddels wel in hoe elektrificatie juist ook in het voordeel kan werken. Toch is er volgens hem nog een andere manier om in te spelen op nieuwe milieueisen en toch met puur een verbrandingsmotor door te gaan: supersizen. Jawel, het groter maken van verbrandingsmotoren.

Dat klinkt vreemd, maar dit is het probleem: hoe kleiner een motor wordt terwijl deze evenredig hoge prestaties moet blijven leveren, hoe hoger de uitstoot van stikstof en (bij direct ingespoten benzinemotoren) fijnstof. Om dat te ondervangen, kun je bijvoorbeeld nabehandeling toepassen op de uitlaatgassen, maar dat kost weer vermogen. De volgende generatie motoren zullen onder de Euro 7-norm vallen en daar hangen vooral fors strengere eisen aan qua uitstoot van stikstof en fijnstof. De motor zal daaraan moeten voldoen, anders mag die niet eens worden gebruikt. Het idee van Walliser: motoren juist vergroten (qua cilinderinhoud of cilinderaantal) om de stikstof- en fijnstofuitstoot zoveel mogelijk in bedwang te houden en ook nog eens een goed vermogen te houden.

Uiteraard komt er dan een ander probleem om de hoek kijken waaraan we juist de downsizetrend hebben te danken: de CO2-uitstoot. Die gaat natuurlijk juist weer omhoog bij grotere motoren. Een verbrandingsmotor mag echter gewoon worden verkocht als die een hoge CO2-uitstoot heeft, terwijl dat bij een te hoge NOx-uitstoot niet het geval is. Die CO2-uitstoot hoeft bovendien niet in de auto zelf omlaag te worden gebracht. Daarvoor heeft Porsche bijvoorbeeld de Taycan in zijn gamma; die kan eraan bijdragen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van Porsches aanbod omlaag gaat en het plezier van een pure verbrandingsmotor bij bijvoorbeeld de 911 behouden blijft.

In AutoWeek 27 gingen we uitgebreider in op het fenomeen supersizen en hoe Porsche hier tegenaan kijkt. Heb je nummer 27 gemist, hier bestel je hem alsnog!

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.