Porsche 963 RSP is straatracer met deels Nederlands 918-hart

Bijzonder

Porsche 963 RSP
Porsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSPPorsche 963 RSP

Volgende week vindt de 24 Uur van Le Mans plaats en dat viert Porsche met een wel heel bijzondere nieuwe creatie. Dit is de Porsche 963 RSP, een straatlegaal equivalent van de auto waarmee Porsche op Le Mans is vertegenwoordigd.

Je kunt het aan Porsche wel overlaten om zomaar een spectaculaire creatie uit de hoge hoed te toveren, zo blijkt ook nu maar weer. Nog maar pas geleden kregen we een eerste levensteken van de Porsche 963 RSP en nu is hij al onthuld. Zoals verwacht gaat het om een straatlegale versie van de 963, waarbij RSP de initialen van Roger Penske zijn. Porsche en Penske racen samen in de 24 Uur van Le Mans. Porsche viert met deze creatie ook meteen de vijftigste verjaardag van de 'Count Rossi' Porsche 917, een straatlegale versie van de toenmalige Le Mans-racer, die in opdracht van Count Rossi werd gebouwd.

Porsche 963 RSP

De Porsche 917 van Count Rossi en de Porsche 963 RSP.

De Porsche 963 RSP doet onder meer met zijn grijze lak denken aan die bijzondere 917, maar voor de rest is het natuurlijk vooral het neusje van de hedendaagse autosportzalm. Dat betekent overigens niet dat de grotendeels uit koolstofvezel en kevlar opgetrokken 963 RSP technisch ook vrijwel gelijk is aan de Porsche 963 die in het weekend van 14 juni van start gaat in de befaamde endurance-race. Nee, Porsche heeft er een andere, maar minstens zo bijzondere krachtbron in gehangen.

Achter de twee zitplaatsen ligt de 4,6-liter V8 die we nog kennen van de Porsche 918 Spyder. Die is niet zomaar één op één hetzelfde; Porsche heeft hem opnieuw afgesteld om op reguliere benzine te kunnen draaien en het motormanagement is ook aangepast om de V8 iets beter te kunnen beteugelen. Dan moet de grootste verandering nog komen: de V8 is nu voorzien van twee turbo's, waar het in de 918 een atmosferisch exemplaar was. Twee Nederlandse turbo's, om precies te zijn, gemaakt door Van der Lee Turbo Systems. Williams Advanced Engineering heeft gewerkt aan de MGU, die tussen de motor en de zeventraps automaat van Xtrac zit en tot 68 pk elektrisch vermogen kan afgeven aan de aandrijflijn. Precieze prestatiecijfers zijn er (nog) niet.

Porsche 963 RSP

In het interieur van de iets verhoogde 963 gaat het er ook wat weelderiger aan toe dan normaal

Niemand minder dan Roger Penske zelf is de gelukkige eigenaar van deze eenmalige creatieve uitspatting van Porsche en Penske Motorsport. Wat de Porsche 963 RSP heeft gekost, blijft beleefd buiten het persbericht.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.