Porsche 911 wordt een hybride
KERS op de taart
Het hoge woord is eruit: ook de Porsche 911 wordt een hybride. Althans, er komt een 911 met een hybride aandrijflijn. Komende zomer is het zover.
Al jaren gaan er geruchten over een deels elektrische aandrijving voor de Porsche 911. Ook Porsche zelf heeft daar al meermaals op gehint en er zijn al deels elektrische prototypen gespot. Nu is het hoge woord eruit en windt men er geen doekjes meer om. Bij de presentatie van de jaarcijfers kondigt Porsche de komst van de hybride 911 aan. "De 911 krijgt vroeg in de zomer een upgrade, inclusief een high-performance hybride." Ook gij, 911.
Porsche doet verder nog niet uit de doeken aan wat voor soort hybride aandrijflijn we moeten denken. Er gaan geruchten dat de hybride 911 niet alleen een starter-generator krijgt (mild-hybrid aandrijving), maar ook een elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het geheel zou door regeneratief remmen van stroom voorzien worden. Porsche zelf spreekt immers ook over 'uit de motorsport afkomstige techniek', waarmee het waarschijnlijk doelt op het zogenoemde KERS-systeem. Een vrij uitgebreide hybride aandrijflijn dus, ook al waren daar binnen Porsche eerder nog wat sceptische geluiden over.
Porsche experimenteerde 14 jaar geleden al met hybride aandrijving in de Porsche 911. Toen lepelde het in een 911 GT3 R een 480 pk sterke boxermotor die werd bijgestaan door twee samen dik 160 pk sterke elektromotoren op de voorwielen. Die kregen hun stroom van een vliegwielgenerator, die bij remmen energie genereerde. Die techniek was afkomstig van het F1-team van Williams. Klinkt al met al dus al best vergelijkbaar. Over enkele maanden zullen we zien hoe het in de praktijk uitpakt.