Porsche 718 Cayman GT4 RS 'Manthey' nog sneller over de 'Ring
Sneller dan de snelste van de snelleren
Zit er een grens aan hoeveel sneller Porsche auto’s kan blijven maken? Blijkbaar niet, want de Porsche 718 Cayman GT4 RS met Manthey Kit rondt de Nordschleife nog wat vlotter dan de versie zonder die laatste toevoeging.
Er was eens… een Porsche 718 Cayman, het dichte broertje van de Boxster. De dikste versies daarvan hebben geen vier- maar een zescilinder, te beginnen bij de GTS 4.0. Voor de echte sportievelingen volgt dan de GT4-versie, voor de échte diehards is er de GT4 RS. Althans, dat zou je denken. Er is namelijk ook nog zoiets als een Porsche 718 Cayman GT4 RS met Manthey Kit.
Manthey Racing legt zich volledig toe op het ontwikkelen van extra snelle race-Porsches en is gevestigd bij de beroemde Nürburgring. In samenwerking met Porsche komt het met de Manthey Kit, die onder meer bestaat uit een (nog) bredere achtervleugel, meer carbon elementen, een aangepaste bodemplaat, gestroomlijnde ‘aerodiscs’ voor de achterwielen en een schroefset bestaande uit speciaal voor circuitgebruik ontwikkelde en uitgebreid verstelbare veren en schokdempers.
De aanpassingen missen hun effect niet, tenminste als je iemand bent die opgewonden raakt van zo snel mogelijk rondjes rijden op beroemd asfalt. Dat doet de GT4 RS met de upgrades namelijk in 7:03,121, 6,179 seconden sneller dan de standaard GT4 RS. Bij de banden is er daarbij overigens geen verschil: beide verianten stonden op Michelin Pilot Sport Cup 2 R-rubber. De Manthey Kit is ‘gewoon’ via de Nederlandse Porsche Centra verkrijgbaar.
Signalement
| Merk | Porsche |
|---|---|
| Model | 718 Cayman GT4 RS |
| Carrosserie | 2-deurs, coupé |
| Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
| Aandrijving | achterwielaandrijving |
| Nieuwprijs | € 263.186 |
Specificaties
| Brandstof | benzine |
| Motor | 6-cil. boxer |
| Cilinderinhoud | 3.995 cc |
| Maximaal vermogen | 368 kW / 500 pk bij 8.400 tpm |
| Maximaal koppel | 450 Nm bij 6.750 tpm |
| Inhoud brandstoftank | 54 l |
| Lengte / breedte / hoogte | 4.456 mm / 1.822 mm / 1.267 mm |
| Wielbasis | 2.482 mm |
| Massa leeg | 1.390 kg |
| Laadvermogen | 381 kg |
| Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
| Banden voor | 245/35ZR20Prijzen |
| Banden achter | 295/30ZR20Prijzen |
| Topsnelheid | 315 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h | 3,4 s |
| CO2-uitstoot (WLTP) | 299 g/km |
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Porsche 718 2.0 Approved PDLS+ Bose PASM Sportuitl. Cruise Control Navi Stoelverw.
- 2018
- 98.718 km

Porsche 718 RS - Origineel NL | Weissach | PPF | Sport Chrono + | Carbon | Alcantara
- 2022
- 13.625 km

Porsche 718 2.0 PDK NL Dealerauto PASM BOSE Stoel/Stuurwielverwarming | Apple CarPlay | Achteruitrijcamera | Adaptive Cruise ControlDAB Audio
- 2021
- 103.036 km
Lees ook

Dit is ‘De Tulp’: Porsche 718 Cayman GT4 RS speciaal voor Nederland

BMW M2 vs. Porsche 718 Cayman – Vergelijkende Test

Eindejaarsvideo - 'Lucid grootste stap vooruit sinds Tesla'

Meerijden in Porsche 718 Cayman GT4 e-Performance: zo voelt een elektrische racer met 1.100 pk
