BMW M2 Competition - Porsche 718 Cayman GTS - Test
Legendes voor het leven
- AutoBild
- Vergelijkende test
Porsche heeft de Cayman GTS nog verder aangescherpt. Is er dan überhaupt nog een tegenstander voor hem te vinden? Zeker wel, want de BMW M2 Competition is uit hetzelfde hout gesneden.
De BMW M2 Competition is beter dan de Porsche 718 Cayman GTS, zo blijkt uit onze nauwkeurige proefnemingen: hij heeft een veel stillere motor, hij is een stuk ruimer en bovendien fors goedkoper. Zo, dan hebben we de praktische zaken maar vast afgevinkt. En kunnen we ons volledig richten op de leuke aspecten van deze twee auto’s. De M2 Competition en de 718 Cayman GTS pompen namelijk zo veel benzine door je aderen, dat praktische zaken slechts een bijrol spelen. Het is de hoogste tijd om ten strijde te trekken met dit wilde duo en dat doen we op het circuit!
WILD
Op het Contidrom, het testcircuit van bandenfabrikant Continental, kon het er wel eens wild aan toegaan: ondanks hun compacte formaat hebben deze twee auto’s samen maar liefst 775 pk. Die kunnen zij daar tenminste goed kwijt; tijdens een kalme rit over provinciale wegen komen de motoren nauwelijks op bedrijfstemperatuur. Het Contidrom zal uitwijzen welke auto de meeste racegenen heeft. Op papier zit het bij de BMW M2 wel snor. Met name de Competition-uitvoering van de M2 heeft heel wat autosport-dna in zich. De ophanging wordt deels door kogelgewrichten ondersteund, de vering is bijzonder straf afgestemd, de remmen hebben een enorm formaat en een differentieel verdeelt de krachten effectief. In het vooronder ligt een monster van een motor: een 3,0-liter zescilinder met twee dikke turbo’s, die maar liefst 410 pk levert. Hij sleept de M2 met grote gretigheid voort en hij stort zijn vermogen op een bijna agressieve manier uit op de weg. De carrosserie trilt ervan; dit is een mechanisch kunstwerk met een beestachtig geluid, dat zowat uit zijn voegen barst van het vermogen. Het maximum koppel bedraagt een moddervette 550 Nm, een waarde die de meeste diesels niet eens benaderen.
Het enorme motorgeweld is bij tijd en wijle wel wat teveel van het goede. De tractiecontrole moet dan aan de bak om de 265 mm brede en nota bene zeer kleverige achterbanden – bepaald geen kinderachtige maat – in het gareel te houden. Als je bij het uitrijden van een bocht te vroeg op het gas gaat staan, gaat de M2 beledigd met zijn staart zwaaien. Ook wanneer je echt heel voorzichtig met het rechterpedaal omgaat. Verder is de compacte BMW door de voorin geplaatste motor nogal zwaar in de neus. Dat gevoel wordt bewezen door onze meting: er blijkt maar liefst 850 kilo op de vooras te leunen, wat neerkomt op 52 procent van de totale massa. Sowieso is de M2 een zwaarlijvige jongen, want inclusief bestuurder brengt hij als Competition meer dan 1,7 ton op de schaal. En dat is een hoeveelheid die je voelt bij het insturen, als de auto onderstuurd het grensbereik in snelle bochten nadert en met name wanneer je snel van richting verandert. De M2 Competition heeft dan de eigenschap dat hij zich overhellend en nogal onrustig gaat verzetten tegen de optredende G-krachten.
RELAXTER
De Porsche 718 Cayman GTS voelt in de hierboven omschreven situaties veel voorspelbaarder aan. Een belangrijke reden daarvoor, is dat hij ruim 200 kilogram minder weegt. Zodoende weet de ‘slechts’ 365 pk sterke Porsche de puur qua motorvermogen veel rijker bedeelde BMW zelfs achter zich te laten. De optimaal schakelende transmissie met dubbele koppeling levert daaraan een belangrijke bijdrage. De launch control reageert gretiger en sneller dan de gevoelige automatische transmissie van de M2. Wanneer je deze functie activeert, knalt de Porsche in minder dan vier (!) seconden naar 100 kilometer per uur.
Qua rijgedrag voelt de beter gebalanceerde middenmotor-Cayman veel relaxter, lichtvoetiger en voorspelbaarder aan. De besturing heeft een variabele overbrengingsverhouding en dat levert bij hoge snelheden meer stabiliteit en een rustig karakter op. Tegelijkertijd stelt het je in staat om razendsnel te corrigeren wanneer de auto de fout in dreigt te gaan. Überhaupt staat dit in de 718 Cayman GTS aan de basis van het rijplezier: je zoekt met de Porsche de grens op, waar je met een flinke dosis gas de overgang naar dwarsgaan maakt. Bij het uitgaan van de bocht rijd je met wat voorzichtige slip weer het rechte stuk op, om vervolgens aan het einde daarvan tot op de millimeter nauwkeurig te kunnen remmen.
Het pedaalgevoel dat je daarbij krijgt? Werkelijk perfect. Het uithoudingsvermogen van het remsysteem met zijn keramische schijven? Boven elke twijfel verheven. Precies zoals je dat bij een Porsche verwacht. De 718 Cayman GTS staat met een beginsnelheid van 100 km/h bovendien bijna anderhalve meter eerder stil dan de M2. Teleurstellend is wel dat vlak achter je rug de 2,5-liter viercilinder boxer met zijn verrassend gretige en alerte turbo met variabele geometrie, er teleurstellend onsportief en bijzonder luidruchtig op los gromt. In praktisch opzicht moet de Porsche 718 Cayman GTS de BMW M2 Competition voor zich dulden. Maar is onder de streep is hij een veel betere sportwagen dan zijn Beierse concurrent.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De BMW is een indrukwekkende krachtpatser, met een fenomenale motor. De nieuwe Porsche 718 Cayman GTS is echter sneller, sportiever en levendiger. Zijn (prijzige) prestatieniveau is ronduit verslavend.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Coupé Competition Coupe Crank Hub S55 upgrade, M-Drivers Pacakage, H&K, M-sportstoelen NIET elektrisch verstelbaar, Navigatie Professional, Stuurwielverwarming, Sportremmen, Stoelverwarming, DAB, Grootlichtassistent, etc.
- 2018
- 32.146 km

Porsche 718 Cayman GT4 | Kuipstoelen | Handgeschakeld | Carbon | Sport Chrono | 20 Inch
- 2021
- 6.558 km

Porsche 718 GT4 RS
- 2023
- 7.919 km