Polestar 1 t/m 6: alle Polestar-modellen op een rij
Door 6 bomen het bos niet meer
In totaal heeft het nog jonge Polestar inmiddels zes verschillende modellen gelanceerd of aangekondigd. Die modellen krijgen allemaal een nummer, maar het is nog best lastig om te onderscheiden welk nummer bij welke auto hoort. Vandaar dit overzicht.
Polestar heeft een ongebruikelijke tactiek gekozen als het om de naamgeving van zijn modellen gaat. Dat ligt niet aan de namen zelf, want de auto’s krijgen simpelweg een getal mee. Waar zo’n cijfer bij veel andere merken echter de positionering aangeeft – een laag getal is een kleinere en goedkopere auto, een hoog getal een grotere en duurdere – gaat de naamgeving bij Polestar chronologisch. Dus: de Polestar 1 is de eerste auto die het merk ooit introduceerde, de Polestar 6 op het moment van schrijven de laatste. Dat maakt het lastig om de modellen in één oogopslag te plaatsen, dus we zetten ze graag even onder elkaar. Voor jou, maar stiekem ook voor onszelf …
Polestar 1 - groot, duur uithangbord - vanaf €158.300 (uit productie)

Polestar 1.
De Polestar 1 verscheen in 2019 als het eerste model van een net van Volvo losgeweekt merk. ‘Polestar’ stond voorheen op snelle Volvo’s, maar zou vanaf nu gebruikt gaan worden voor volledig elektrische modellen náást Volvo zelf. Des te opmerkelijker dat uitgerekend dit eerste model, een rijdend uithangbord, niet volledig elektrisch was. Het was in feite een Volvo S60 coupé, maar dan met een extra fraai aangekleed interieur en een extra dikke, plug-inhybride aandrijflijn. De 1 is in een beperkte oplage van 1.500 exemplaren gemaakt en is de enige Polestar die al uit productie is.
Polestar 2 – middelgrote Model 3-achtige – vanaf €51.200

Polestar 2.
De Polestar 2 verscheen in 2020 op de prijslijst en is Polestars eerste ‘mainstream’-model, Polestars eerste EV, en met afstand het bekendste model tot nu toe. Het is een soort opgehoogde, sedan-achtige liftback die aanvankelijk werd gezien als de gedoodverfde concurrent voor de Tesla Model 3, maar inmiddels zijn er meer alternatieven. De 2 deelt zijn technische basis met de Volvo XC40 en ging net als de elektrische versie van die auto van voor- naar achterwielaandrijving bij een uitgebreide technische update.
Polestar 3 – het broertje van de Volvo EX90 – vanaf €89.900

Polestar 3.
De Polestar 3 werd in oktober 2022 aangekondigd, maar de eerste aflevering moet nog plaatsvinden. De 3 is een technisch broertje van de Volvo EX90 en heeft ook nagenoeg hetzelfde dashboard, maar is toch anders van opzet. Waar de EX90 een XC90-achtige zevenzitter is, is de Polestar een gelikter gelijnde vijfzitter.
Polestar 4 – langer en duurder dan de Polestar 2 - vanaf zo’n €65.000

Polestar 4.
De Polestar 4 toont net als de 3 Polestars nieuwe, definitieve designtaal. Daarmee onderscheiden beide modellen zich duidelijk van de Polestars 1 en 2 en van Volvo’s, waarvan Polestar met deze wat geliktere stijl afstand neemt. De 4 is aanzienlijk langer dan de 2 en komt daarmee in de buurt van de Volswagen ID7, Nio ET5 en BMW i4. Hij staat ook minder hoog op de poten dan de Polestar 2, maar we menen nog wel íets van cross-over-neigingen te ontwaren. Bijzonder: de Polestar 4 heeft geen achterruit. Let wel: de 4 staat dus láger in het gamma dan de 3, die iets eerder verscheen.
Polestar 5 – het vierdeurs topmodel – prijs n.n.b.

Polestar 5.
De Polestar 5 liet zich eerder deze week voor het eerst goed bekijken. Net als de Polestar 4 is het een lage vierdeurs zonder achterruit, maar hij oogt wel langgerekter en is ook echt veel groter. Hoeveel groter? Dat weten we nog niet, want eigenlijk is de Polestar 5 ondanks die eerste foto’s nog niet officieel gelanceerd. De 5 is een lage, snelle en enigszins sportieve vierdeurs. De Audi E-Tron GT en Porsche Taycan komen dan al snel in beeld als mogelijke concurrenten, al lijkt de Polestar wel wat ruimer en praktischer. Aan de snelheid zal het niet liggen: Polestars topmodellen komen op een nieuw, speciaal voor die auto’s ontwikkeld platform te staan en krijgen een 800V-boordnet én tot 884 pk aan vermogen mee.
Polestar 6 - de sportieve imagomaker – prijs n.n.b.

Polestar 6.
Die 884 pk geldt ook voor de Polestar 6. Die vertoont dus wat overeenkomsten met de 5, maar zeker niet te veel. Dit is immers een vierdeurs cabriolet met het uiterlijk van een dikke roadster en een heel bijzondere dakconstructie. Een echte bijzonderheid in EV-land, en een imagomaker pur sang. We zien hem graag opdraven naast de Maserati GranCabrio Folgore, al was het maar omdat dat voorlopig de enige andere dure, snelle elektrische cabriolet is.
Positionering
Zetten we de nummers opvolgorde van positionering, dan ziet de lijst er naar verwachting zo uit:
- Polestar 2 (D-segment)
- Polestar 4 (D/E-segment)
- Polestar 3 (E-segment SUV)
- Polestar 5 (Topklasse vierdeurs coupé)
- Polestar 1 (Topklasse coupé, uit productie)
- Polestar 6 (Dit wordt de dure imagomaker)
Uiteraard is dit een schatting, want van de Polestars 4, 5 en 6 is een heleboel nog niet bekend. Grofweg zien de verhoudingen er zeker zo uit, al verandert dit, zodra Polestar straks de modellen 7, 8, 9 en wie weet wat nog meer presenteert. Ach, het houdt ons van de straat ...
PRIVATE LEASE Polestar
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 2 LRDM BST 230 | Performance, Pilot, Plus Pack | Ohlins | Brembo |
- 2024
- 17.700 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition / Adaptieve cruise Control / 408PK / BLIS / 20” Velgen / Elektrische achterklep / Keyless / Elektrische stoelen / Stoel en stuurwielverwarming / Panoramadak
- 2020
- 122.702 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh
- 2021
- 88.154 km