'Plug-inhybride wordt vaak verkeerd gebruikt'

Toyota Prius Plug-in
Leuk, zo'n plug-inhybride met lage bijtelling en een tankpas van de zaak maar als de bestuurder ervan z'n rijgedrag niet aanpast aan de mogelijkheden van de auto, schiet-ie z'n doel voorbij. Er is onderzoek gedaan naar hoe de eigenaar z'n oplaad- en rijgedrag kan verbeteren.

Auto's met een verbrandingsmotor én elektromotor waarvan het accupakket via een laadpaal kan worden opgeladen, de zogenaamde plug-inhybrides, worden door hun eigenaren vaak verkeerd gebruikt, zo blijkt uit onderzoek. CE Delft heeft in opdracht van de Nederlandse Opel- en Toyota-importeurs (met in hun gamma de Ampera en Prius Plug-in Hybrid) het oplaad- en rijgedrag van eigenaren van plug-ins en auto's met range extender (zoals de Fisker Karma) onder de loep genomen en hoe dit kan worden verbeterd. Dat kan op drie manieren: slimme financiële prikkels van werkgevers en overheid, het verder uitbreiden van de laadinfrastructuur en kennisoverdracht over rijgedrag.

Door het oplaad- en rijgedrag aan te passen, kan het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot worden teruggedrongen. De laadinfrastructuur kan volgens het onderzoek worden verbeterd door 'minimaal' thuis en op het werk een laadmogelijkheid te hebben. Leasemaatschappijen, importeurs en werkgevers kunnen er voor zorgen dat er altijd een oplaadpunt wordt meegeleverd. Sommige automerken doen dit al, het is de taak van gemeenten en overheid om de stagnerende uitrol van publieke laadpunten te versnellen, zo stelt CE Delft.

Financiële prikkels

Een andere belangrijke factor is het laadgedrag van de eigenaar, dat sterk afhankelijk blijkt te zijn van financiële prikkels. Wie een tankpas van de baas heeft en de brandstof dus niet zelf hoeft te betalen, is veel minder snel geneigd z'n auto regelmatig op te laden. CE Delft is van mening dat werkgevers regelingen kunnen opstellen waarin het brandstofbudget is afgestemd op het lage verbruik dat haalbaar is met dit soort auto's of waarin zelfs alleen de kosten van elektriciteit worden vergoed. Ook de overheid kan hierin een rol spelen. Het rapport geeft als voorbeeld dat de hoogte van de bijtelling gekoppeld zou kunnen worden aan de beschikbaarheid van een oplaadpunt of het niet (belastingvrij) mogen vergoeden van brandstofkosten.

Tot slot haalt CE Delft aan dat de bestuurder training kan krijgen in het verbeteren van z'n laad- en rijgedrag om zo het verbruik terug te dringen. Ook betwijfelt het onderzoek of het verstandig is dat mensen die erg veel (woon-werk)kilometers maken in aanmerking komen voor het leasen van een plug-inhybride.

Het streven van de overheid is om in 2020 200.000 (semi-)elektrische auto's op de weg te hebben. Benieuwd wat een Opel Ampera of Toyota Prius Plug-in in de praktijk verbruikt? Kijk dan op de Verbruiksmonitor op deze site, waar eigenaren van deze auto's hun brandstofverbruik bijhouden.

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.